Wahooly: cashen met je invloed

Youngworks Trendteam


Dit artikel is geschreven door Trendteamlid Ruben van Selm.
Nieuwe bedrijven, ook wel start-ups genoemd, willen natuurlijk veel bekendheid genereren. Het nieuwe initiatief Wahooly gelooft in de kracht van influentials op sociale media om het woord over deze start-ups de wereld in te krijgen. Ben je dus een sociaal beest en heb je veel vrienden, dan kan jij wel eens heel interessant zijn voor deze start-ups. Je moet er dan voor zorgen dat deze start-up een hype wordt. Het enige wat je hoeft te doen is via je sociale mediakanalen met je vrienden praten over deze projecten.

Eerder schreven we over Klout, waarmee je je online invloed kunt meten aan de hand van een speciale Kloutscore. Nu kun je jouw online invloed omzetten in geld via het platform Wahooly. Hierbij koppel je jezelf aan start-ups die zichzelf willen promoten en daarvoor het sociale netwerk van online invloedrijke jongeren willen gebruiken. Deze jongeren kunnen op hun beurt weer meeliften op het succes van deze bedrijven en er zelfs geld mee verdienen.
Hoe werkt Wahooly?
Via Wahooly kies je zelf een project waar je aan mee wil werken. Door op ‘join’ te klikken verzamel je vervolgens punten om de start-up van de grond te krijgen. Deze punten verdien je ook gemakkelijk door op knoppen te klikken waardoor je automatische Facebook- en Twitterposts kunt maken en deze met je vrienden kunt delen. Door mee te doen aan een project op Wahooly ga je samen met andere influentials proberen om dit project van de grond te krijgen. Je werkt samen aan een target van punten. Als je met alle andere deelgenoten het doel hebt behaald, kun je er pas letterlijk geld mee verdienen en worden de punten dus omgezet in geld. Van te voren weet je dus niet zeker of al die moeite je ook daadwerkelijk geld op gaat leveren, dus ben je afhankelijk van je gevoel of de start-up die jij kiest ook echt wat gaat worden.
Influentials
De kracht van influentials is al jaren bekend. De persoonlijke aanpak die hierbij wordt gebruikt staat hoog in het vaandel bij online marketing. Zo ontvangen belangrijke bloggers gratis producten van bedrijven, merken en andere organisaties voor promotie onder hun volgers. Ook bekende Youtubepersoonlijkheden mogen bijvoorbeeld vaak gadgets verloten onder hun kijkers waar ze vervolgens gewoon voor betaald krijgen. Maar nu ben jij als gewone gebruiker van sociale media ook belangrijk. Als een Facebookvriend iets deelt dan geloof je dat diegene daar ook echt achter staat. Hier ligt dan ook de kracht van Wahooly. De gewone gebruiker als persoonlijke vriend wordt de verspreider van de nieuwe start-up.
Hier kun je een filmpje zien over hoe Wahooly werkt:

What is Wahooly? from Wahooly on Vimeo.
Als je nog genoeg Facebookvrienden wil behouden en geen wandelend reclamebord wil zijn, kun je betwijfelen of je actief wil deelnemen aan Wahooly. Het is het wel waard om even een kijkje te nemen op de site. Het lijkt het mij vooral belangrijk dat je ook echt achter het project staat waaraan je besluit mee te doen zodat je online vrienden je ook geloofwaardig blijven vinden.
Wil je meer weten over online influentials uit Nederland? Lees dan dit artikel op onze blog.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.