Subcultuur: Hiphoppers

Youngworks Trendteam


Hiphop is al jaren een populaire jongerencultuur. In Nederland is deze subcultuur dankzij de opkomst van Nederlandstalige hiphopartiesten de afgelopen jaren explosief gegroeid. Genoeg reden om eens wat dieper in te gaan op deze subcultuur.
 
Ontstaan
Hiphop is in de jaren ’70 ontstaan in de getto’s van New York. De subcultuur bestaat uit vier elementen: rap, dj-ing, graffiti en breakdance. Enerzijds heeft hiphop een maatschappijkritisch karakter, anderzijds is het zeker ook een party-cultuur.
In pakweg 25 jaar is hiphop in Nederland enorm gegroeid. Nederlandstalige rap in het bijzonder zit al een aantal jaar in een groeispurt en gaat richting de volwassenheidsfase. Waar Osdorp Posse en Extince in de jaren ’90 met Nederlandstalige hiphop grote successen behaalden, zijn artiesten als Opgezwolle, Lange Frans & Baas B en Brainpower in het nieuwe millennium succesvol. Op dit moment zijn Fakkelbrigade (met voormalig leden van Opgezwolle), Jiggy Djé, Winne en Zwart Licht erg populair.
Bekijk hier de sfeer op een hiphopfestival (Boogie Down 2009 in Breda):

Vroeger en nu
De Nederlandse subcultuur van nu is niet (meer) te vergelijken met de (Amerikaanse) subcultuur van vroeger. Hiphop heeft een minder maatschappijkritisch karakter dan toen en de vier hiphopelementen zijn minder met elkaar verbonden. Het is hoofdzakelijk rap, en dan met name Nederlandstalige, dat de klok slaat. Engelstalige artiesten – met uitzondering van bijvoorbeeld Pete Philly & Perquisite – bereiken over het algemeen een stuk minder jongeren in Nederland.
“Het niveau [van hiphop in Nederland red.] is nu iets van 300 keer beter, vroeger was niet alles beter.” Roscovitch op Fok.nl
De hiphopcultuur in Nederland is inmiddels zo sterk gegroeid dat bepaalde artiesten niet echt meer relevant zijn voor hiphopliefhebbers. Voorbeelden hiervan zijn Ali B, De Jeugd van Tegenwoordig, Dio en Yes-R. Hun stijl neigt meer naar pop en ze opereren vooral in de mainstream. Ze spreken dan ook een jongere doelgroep aan (12 jaar en jonger).
“Wat mij zwaar irriteert is dat ik op tv steeds geconfronteerd word met Ali B muziek of Yes-R’s commerciële zooi terwijl echt geniale teksten van Typhoon niet afgespeeld worden. Waarom krijgt kinderrap de voorkeur boven echte hip-hop? Is het merendeel van de mensen dan zo stom dat ze dat liever horen of wordt het opgedrongen?”Cesare-Borgia op Fok.nl
Typering
Hiphop is vooral populair onder (blanke) jongens tussen de 12 en ongeveer 23 jaar. Ze begroeten elkaar – yo, what’s up – met een boks (vuisten tegen elkaar), vinden iets “hard”, “dope”, “gruwelijk” of “de shit” en hechten waarde aan hun sneakers (schoenen). Hiphopliefhebbers komen uit heel Nederland en hebben niet een specifiek opleidingsniveau.
Een Hiphopliefhebber…

Drinkt:bier.
Heeft aan:Nike (Air Max) schoenen, New Era pet en een t-shirt van zijn favoriete artiest.
Luistert naar:Nederlandstalige hiphop en grote Amerikaanse artiesten als Jay-ZLil WayneT.I. en Nas.
Doet aan:rappen, uitgaan, jointjes draaien en gamen.
Bezoekt:101barzPuna.nlState MagazineHiphop In Je SmoelFakkelteitgroepLijn5HyvesLastFM.
Winkelt bij:FreshCottonWoeiPattaBritain.
Merken:NikeCarharttVansNew EraDickiesKarl KaniTop Notch.
Heeft bij zich:iPod, Rugzak

Hiphop in je campagne
Diverse organisaties haken in op de populariteit van hiphop. Met name overheden en politieke partijen hebben de afgelopen tijd gebruik gemaakt van hiphop om hun doelgroep te bereiken. Enkele voorbeelden:

  • Lange Frans die een nummer maakt voor het GVB om meer jongeren te werven voor een baan bij het Amsterdamse vervoersbedrijf (video).
  • De SP die met een rapnummer jonge stemgerechtigden oproept om op hen te stemmen bij de Europese Verkiezingen (video).
  • De gemeente Rotterdam die ter promotie van de OV Chipkaart een rapper inhuurt om jongeren te informeren over, en overtuigen van het nut van de chipkaart (video).
  • Yes-R die jongeren in een campagne aanspoort om geen kuddedier te zijn (website).
  • De ChristenUnie die met een rapnummer jonge stemgerechtigden oproept om op André Rouvoet te stemmen (video).

Organisaties moeten goed nadenken of en waarom ze rappers/hiphop inzetten om jongeren te bereiken. Sommige hiphopgerelateerde reclame-uitingen komen te gemaakt over en zijn niet-authentiek. Het lijkt er soms op dat organisaties een rapnummer meer als doel dan als middel gebruiken. Het gebruik van hiphopelementen in reclame- en marketinguitingen gericht op jongeren is niet vanzelfsprekend een succes omdat hiphop nu populair is. Besef je ook altijd dat je slechts een deel van de jongerendoelgroep aanspreekt. Niet iedereen houdt van hiphop.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.