Sociale marktplaatsen

Marijke Bleijswijk


Op mijn deurmat vond ik gister een pakketje versierd met bloemetjes en hartjes. Ik opende het vrolijke pakketje en vond het jurkje dat ik de week ervoor gekocht had. “Ik hoop dat jij er meer plezier van hebt dan ik”, las ik op een handgeschreven briefje.

De afgelopen vier jaar is het percentage jongeren tussen 12 en 18 jaar dat gebruikte spullen koopt bijna verdubbeld van 9 naar 16 procent blijkt uit onderzoek van Kaleidos Research. De huidige jongerengeneratie weet de verkoop en inkoop van tweedehands spullen een eigen twist te geven. Via social media worden producten verkocht en aangeboden. Het gaat hier niet langer alleen om het product, maar ook om de sociale verbinding.

Een innovatief voorbeeld is United Wardrobe: een sociale marktplaats voor én door jongeren. Naast spullen kopen en verkopen kunnen jongeren aanbieders volgen, chatten en een favorieten-lijst opstellen. United Wardrobe dient als tussenschakel tussen koper en verkoper. Nadeel van dit platform is dan ook dat aanbieders 10% van hun prijs in moeten leveren. Jongeren met een specifieke lifestyle zijn vaker aangesloten op gecategoriseerde Facebookpagina’s. De leden van dit soort pagina’s hebben vaak dezelfde interesses en delen dit met jongeren binnen ditzelfde interessegebied. Stadse jongens die van Hiphop houden zijn bijv. lid van “Hustlin’ For Guys”. Reislustige flierefluiters van de Bohemian Marketplace. En de tijdlijn van vintage-lovers wordt regelmatig gevuld met unieke kleding- en meubelstukken van Vintage Marketplace.

De manier waarop jongeren hun spullen aanbieden is divers. Sommige jongeren gebruiken vooral veel humor en ontvangen naast geld voor hun product ook nog een flink aantal likes. Andere jongeren zetten echt een soort stijl neer. Hier telt dan niet alleen het product, maar ook een stylische omgeving. Opvallend is dat het op dit soort platformen niet alleen gaat om de koop en verkoop van producten. Jongeren gebruiken deze online platforms ook om elkaar te adviseren of inspiratie op te doen. De contacten via deze pagina’s zijn, ondanks het online karakter, vaak persoonlijk. Op deze manier ontstaat er een soort community.

Kanea, 17 jaar – “Ik heb al een paar keer een aantal dingen verkocht via United wardrobe. Ik breng meestal mijn kleding direct naar het Leger des heils maar soms zitten er dingen tussen waarvan ik denk: dit heb ik pas een keer aangehad en ik weet zeker dat iemand hier wel nog voor zou willen betalen. Toevallig heb ik gister nog van iemand een jumpsuit overgekocht via United wardrobe!”

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.