#RIP

Rutger van den Berg


Verdriet is van alle leeftijden, maar niet alle leeftijdsgroepen gaan hier op dezelfde wijze mee om. Social media zijn voor jou misschien niet de eerste plek om je hart te luchten. Voor jongeren is dit een ander verhaal. Zo ook in het geval van rouw.

In 2014 zagen we in alle media de collectieve rouw om de slachtoffers van de MH17 vliegtuigramp. Voor jongeren waren social media dé plek om hun medeleven te betuigen. Dit domein claimeden ze echter niet exclusief, Jij of ik kwam online ongetwijfeld ook in aanraking met deze ramp en wellicht heb je daar ook zelf je steun betuigd. Het grote verschil met jongeren is dat zij dit niet alleen doen bij een dergelijke grote ramp; ze gaan hier regelmatig een stuk verder in dan veel oudere social media gebruikers. Ze rouwen online bijvoorbeeld ook om een overleden opa of oma, of om hun overleden kat. Sterker nog: sommige jongeren rouwen online intens om het overlijden van een celebrity, de hond van hun buren, of zelfs om hun kapot gevallen iPhone!. Het voelt voor veel jongeren heel natuurlijk om online hun verdriet te delen. Rouw moet gedeeld worden, anders rouw je niet echt.

Jongeren zijn emotionele wezens. Het emotionele netwerk in de hersenen wordt bij mensen al op vroege leeftijd aangelegd. Dit zijn stimulerende systemen, die eigenlijk in evenwicht gehouden moeten worden door het remmende systeem dat zich in de frontaalkwab bevindt. Maar dat controlegebied is grilliger bij jongeren en de communicatie tussen die hersendelen verloopt daarom nog niet optimaal. Dit resulteert regelmatig in sterke emoties, zelfs om de (in onze ogen) kleinste dingen. Omdat emotie zo centraal staat, is het voor jongeren logisch dat dit ook online een grote rol speelt. Voor jongeren geldt: online=offline. Waar oudere generaties soms zelfs nog spreken over ‘online gaan’, voelen jongeren zich 24/7 connected en is de schedislijn tussen online en offline voor hen een stuk minder hard. Wat je online doet heeft offline consequenties en vice versa. Indrukwekkende offline gebeurtenissen verdienen daarom ook online alle aandacht.

Extra interessant aan de online rouw van jongeren is het collectieve karakter. Je toont je verdriet aan de hele wereld – of in ieder geval jouw sociale omgeving – en legt hiermee het verdriet ook op aan anderen. Zoals YW-Trendteamlid Jolijn het zegt: “Het verdriet van een ander kan me ook echt aangrijpen. Dan zit ik plots uitgebreid door de Facebook- pagina van een onbekende overledene te scrollen en lopen de tranen over mijn wangen.” Jongeren voelen wanneer ze geconfronteerd worden met de rouw van een ander vaak een morele verplichting om hier zelf ook aan deel te nemen. Negeren is not done, dus is de enige mogelijkheid zelf ook online steun betuigen. Met als gevolg dat een pagina op een social network spontaan kan veranderen in een condoleanceregister.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.