PIRA Awards: jongeren stemmen op meest eerlijke reclame

Youngworks


Zeeman, ABN Amro, Tele2 en Dopper; dit zijn een paar van de genomineerden voor de ‘Positieve Invloed door Reclame Awards’ (PIRA’s). Een PIRA is een award voor een bedrijf die jongeren in hun campagne eerlijk voorlicht en helpt om minder geld uit te geven.

De door een vakjury genomineerde reclamecampagnes informeren jongeren eerlijk over de financiële gevolgen van de aankoop van een product of dienst. Met de jaarlijkse prijs wil Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) bedrijven en merken belonen die jongeren in hun reclame-uitingen eerlijk voorlichten over hun product en zelfs ook helpen om minder uit te geven. Er is een award te verdelen in de categorieën ‘Vrije Tijd’, ‘Geldzaken’ en ‘Gadgets’. Daarnaast is er de PIRAAT; de award voor de campagne die de plank volledig misslaat.

Thea Hazel-Stals, directeur van WWJB: “Reclame is een belangrijk middel om het uitgavepatroon van jongeren te beïnvloeden. Dat betekent dat bedrijven indirect een aanzienlijke rol spelen in de manier waarop jongeren met geld omgaan. Bedrijven die een positieve invloed op jongeren uitoefenen via hun reclames mogen daarom best beloond worden.”

WWJB wil met de PIRA’s een signaal geven aan bedrijven en reclamebureaus om bij de ontwikkeling van campagnes rekening houden met de effecten van reclameverleidingen op jongeren. Stemmen op de PIRA’s kan tot 18 maart via jongerenplatform Edgie.nl.
Genomineerden voor de PIRA Awards 2012:
Categorie Vrije Tijd:

  • ZEEMAN
  • Dopper
  • ABN AMRO

Categorie Geldzaken:

  • ABN AMRO
  • ASN Bank
  • InShared

Categorie Gadgets:

  • Tele2
  • Telfort
  • Bliep

PIRAAT:

  • KFC
  • Voorschotje.nl

De PIRA wordt mede mogelijk gemaakt door KPMG, Microsoft Advertising, FunX, VEA, BVA, NJR, YoungWorks, RU Nijmegen, Bitescience en de Adformatiegroep.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.