PewDiePie vs T-series

Twee YouTube-giganten strijden om de titel: Grootste YouTube-kanaal van de wereld.

Roel Homan


PewDiePie, ’s werelds grootste YouTuber, heeft jarenlang eenzaam aan de top gestaan. Het kanaal van deze Zweedse YouTuber is sinds 22 december 2013 onafgebroken nummer één qua volgers. Op dit moment staat de teller van zijn kanaal op 70,840,251 subscribers [1]. Er is echter een nieuwe grote concurrent opgestaan: T-series. Deze grote Bollywood-producent groeit zo explosief snel dat het niet lang meer zal duren totdat Pewdiepie zijn nummer 1 plek moet afstaan.

Felix Kjellberg a.k.a. PewDiePie
De grootste YouTube-influencer van de wereld is al jaren actief. Hij begon als gamekanaal waar hij tijdens het gamen commentaar gaf. Met horror games en zijn unieke gevoel voor humor groeide hij uit tot een influencer van formaat. Vooral zijn compilatievideo’s maakten hem tot de grootste YouTuber op aarde. Tegenwoordig plaatst hij voornamelijk video’s die te maken hebben met zijn Reddit. In al die jaren is er een opvallende rode lijn te vinden in zijn content: of het nou boeken, memes of andere YouTubers zijn, het gaat altijd om de reactie die Felix geeft op het onderwerp.

T-series
Het kanaal dat PewDiePie op de hielen zit is T-series. Een Indiase Bollywood-gigant die sinds 2010 op YouTube actief is. Het kanaal deelt voornamelijk muziekvideo’s van grote films en is in de laatste paar maanden enorm gegroeid. Hoe dat komt kun je zien in de video hieronder. Samenvattend kun je zeggen dat T-series zich in een nieuwe groeiende grote markt bevindt waar het een van de weinige kanalen is die aan de vraag van de doelgroep kan voldoen.

India heeft een enorme bevolking met veel jeugd, die zich massaal op het netwerk gaan vertonen. Een belangrijke factor daarbij is dat de toegang tot internet de laatste jaren enorm is toegenomen in India.[2]

Nek aan nek
De twee kanalen gaan liggen nu qua volgers heel erg dicht bij elkaar. De kans is groot dat als je dit artikel leest T-series PewDiePie voorbijgestreefd is.

PewDiePie en zijn fans laten dat natuurlijk niet zomaar gebeuren. Ze zijn al tijden bezig met een subscribe-campagne over de hele wereld. Met memes en mond-tot-mond-reclame proberen ze zoveel mogelijk subscribers binnen te halen. Grappig is dat ze hierbij ook vrij traditionele media inzetten om hun doel te bereiken. In heel de wereld zijn buitenreclame, radio en tv ingezet om hiermee zoveel mogelijk subscriber potentials aan te spreken.

Ook in Nederland doen fans van PewDiePie mee met hun subscribercampagne.

Fans hangen posters op in Emmen

Dat PewDiePie ingehaald gaat worden en niet langer nummer 1 zal zijn is geen harde wetenschap. Toch kan je zeggen dat hij met deze campagne een enorme impuls heeft gekregen aan volgers. Hij is de eerste YouTuber ooit die zowel 69 als 70 miljoen subscribers heeft bereikt. Niet verkeerd voor iemand die met een klein groepje al zolang YouTube-video’s maakt.

T-series zal de komende jaren nog blijven groeien. Zou dit succes ertoe leiden dat de Nederlandse jeugd meer oog krijgt voor de Indiase cultuur?

[1] Pewdiepie YouTube Stats. (z.d.). Geraadpleegd op 19 november 2018, van https://socialblade.com/youtube/user/pewdiepie

[2] Number of internet users in selected countries 2017 | Statistic. (z.d.). Geraadpleegd op 19 november 2018, van https://www.statista.com/statistics/262966/number-of-internet-users-in-selected-countries/

Disclaimer Back to top