Een nieuwe generatie YOUNG BASTARDS

Roman Strijbos


Wat is dat nou eigenlijk, een Young Bastard? Vroeger werd de term bastaard gebruikt als aanduiding voor een buitenechtelijk kind. Deze paria’s van de maatschappij hadden vaak maar moeite met het hoofd boven water houden. Zo ook wij: leergierige jonge professionals – mét afgeronde studie, klaar om ons in de echt te verbinden. Maar: nog zonder vast dienstverband. Gelukkig was Youngworks zo aardig om ons onderdak te bieden. 

Het Young Bastards programma is de creatieve kweekvijver van Youngworks. Waarom? Omdat Youngworks haar kennis over jongeren graag deelt. Dit jaar is de bezetting breed: we hebben een illustratrice, een marketing-expert, een reclameman en een jongen met wit haar. Ieder zijn eigen kijk, ieder zijn eigen insteek. Juist die eigen insteek is zo belangrijk voor de opdracht die wij – de bastards – dit jaar meekrijgen. Naast dat we werken aan lopende projecten werken we vooral aan een eigen product. De opdracht is vrij: ontwikkel een product waarmee je het leven van jongeren een stukje makkelijker kunt maken. Omdat het lang niet altijd even makkelijk is om jong te zijn. Aangenaam. Wij zijn de Young Bastards.

Mark: Nou, ik ben dus Mark. Graag maak ik reclame voor anderen, maar over mezelf schrijven blijft altijd een lastig verhaal. Ik ben afgestudeerd aan de Junior Academie en ben toen al eens bij Youngworks op bezoek geweest voor de SJP-Young Talent pitch. Na mijn studie heb ik als freelance ontwerper gewerkt, en meegedacht over allerlei creatieve oplossingen bij verschillende start-ups. Maar nu ik wil weer graag terug naar waar ik voor opgeleid ben: Advertising!

Masha: Het liefst zou ik reclame maken voor dingen die niet te koop zijn. Zoals intergalactische vrede, of erachter komen wie je bent. Volgens mij is reclame daar perfect voor, omdat reclamemakers zulke goede verhalenvertellers zijn. En ze zijn bescheiden, hun talent staat in dienst van een hoger doel. Daar kan ik me goed in vinden, ook al zijn mijn doelen geen producten. Maar dat vind ik niet zo erg, dan zoek ik daar de producten gewoon bij. Ik ben alleen niet zo bescheiden. Ik vind bijvoorbeeld dat Google mij een budgetje moet toeschuiven om een stripverhaal te maken over kunstmatige intelligentie of VR. Ze hebben m’n nummer al jaren!

Armani: Hi, ik ben Armani Haumahu. Juist, net zoals het merk. Ik ben een creatieve dromer met een voorliefde voor design. Ik ben opgegroeid in ’s-Hertogenbosch, waar ik in 2016 de opleiding Advanced Business Creation heb afgerond. Daar ben ik opgeleid tot ‘business creator’ met oog voor duurzaamheid en, bovenal, innovatie. Naast het creëren van business en design houd ik me graag bezig met sport, muziek, fashion, reizen en eten, wat mij – opgeteld – maakt tot wie ik ben.

Ben jij een jonge creatief die ervaring wil opdoen? Youngworks is op zoek naar nieuwe Young Bastards voor de periode september t/m november 2017. Klik hier voor meer informatie.
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren

Disclaimer Back to top