Nadelen van een iPad in de klas?

Youngworks


Dit artikel is geschreven door Michel van Ast, in reactie op de blogpost over een case study naar iPads in de klas.

Met enige verbazing las ik op ons eigen blog over een case study naar de iPad in de klas. Vooral de genoemde nadelen deden mij fronzen. Ik begeleid diverse scholen bij de implementatie van iPads, ik train docenten in het gebruik ervan in de klas en ik heb er zelf als docent enige ervaring mee. En ik herken mij helemaal niet in de nadelen die uit de case study naar voren komen.

student_ipad_school - 234
bron: Flickr

Het gebruik van iPads op school vergt veel organisatie en administratie.

Ik had een aantal jaar geleden het genoegen om te spreken met Fraser Speirs, docent en hoofd ICT op de Cedars School of Excellence in Schotland, wereldwijd de eerste school die integraal iPads voor al haar leerlingen invoerde. Hij vertelde mij dat hij meer onderhoud had aan de vijf pc’s die hij nog had staan, dan aan de paar honderd iPads van alle leerlingen. Het is in mijn ervaring niet zo dat het onderhoud of het beheer geheel verdwijnt. Een van de grootste uitdagingen blijft bijvoorbeeld de distributie van apps op leerlingniveau. Maar bij de scholen die ik ken en die iPads invoerden, is het beheer van enigszins tot enorm afgenomen.

De iPad is niet zozeer ingericht om zelf content te creëren, maar meer op het consumeren ervan.

Dat is een argument dat ik vaker hoor, ook op Nederlandse scholen. Ik denk dat we het dan eerst even moeten hebben over wat we verstaan onder ‘creëren’. Als we daarmee bedoelen ‘verslagen typen’ dan kan ik me herkennen in de conclusie. Maar het aardige van een iPad, of eigenlijk van tablets of mobiele devices in het algemeen, is dat iedere andere vorm van creatie (foto, video, audio, animaties, etc.) juist veel gemakkelijker gaat. Even een stukje film opnemen, daar wat muziek onder zetten, dat afwisselen met foto’s en het resultaat publiceren op YouTube, het is een fluitje van een cent. Op een zondagochtend vroeg Kas, mijn zoontje van zes, aan mij: “Papa, kunnen we een keer een tekenfilm maken?” Eén iPad, twee uur en drie apps later was dit zijn resultaat:

Hoezo, de iPad is niet ingericht om zelf content te creëren?

De iPad is niet altijd handig om groepsopdrachten op te maken.

Niet handig ten opzichte van wat? Ten opzichte van een laptop of vaste pc? Daar zijn we het dan snel over eens, want er is niets ontmoedigender dan samenwerken achter een computer met een muis. Degene die de muis vast heeft is immers de baas. Bij een iPad, of ook nu weer een tablet of mobiel device in het algemeen, heeft iedereen dezelfde rechten. Je hebt ten slotte allemaal een vinger. Dat is beslist geen garantie voor een goed verloop van de samenwerking, maar die strandt bij een tablet in ieder geval niet omdat er slechts een iemand de controle in handen heeft.
Op basis van mijn persoonlijke ervaring en de ervaring van de scholen die ik begeleid, zou ik de volgende drie voordelen aan de case study willen toevoegen:

  1. Het gebruik van iPads heeft een positief effect op onderhoud, organisatie, beheer en administratie.
  2. iPads zijn uitstekend geschikt voor het creëren van content.
  3. iPads zijn uitstekend geschikt voor het maken van groepsopdrachten.
Disclaimer Back to top