Millennials: Hoe verbind je deze generatie met je merk of organisatie?

Arco Bregman


Over geen enkele andere generatie jongeren is zoveel gezegd en geschreven als de Millennials. Op de valreep van 2013 bracht ook Adformatie – vakblad van reclame en marketing – het ‘Millennial Misverstand’ als coverstory met de bijdrage van YoungWorks. Belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle verbinding met deze doelgroep? ‘Authenticiteit’, ‘openheid’ en ‘ervaringen’.
millennials-v_3
De generatie jongeren (geboren tussen 1980 en 2000) zijn de eersten die volledig digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik. Wat hen onderscheidt is niet eens zozeer het gebruik van deze devices, maar vooral in hoe ze dit gebruiken. Gebruiken Baby Boomers internet om informatie te verzamelen, Millennials benutten het internet om direct te communiceren en informatie te delen. Interactie tussen merken en jongeren is dus niet meer gebonden aan een moment, plaats of medium.
Millennials bepalen dus zelf het onderwerp en tijdstip van gesprek. Als je als marketeer ook maar enigszins invloed wilt houden op het gesprek over je merk of organisatie dan kun maar 1 ding doen: dat is de dialoog met jongeren omarmen. Dus is het slim om een manier te vinden om de creativiteit van jongeren zelf te gebruiken en ze te betrekken bij jouw verhaal. Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk, maar dat betekent niet dat ze alleen online leven en te bereiken zijn. Jongeren hebben juist graag face to face contact en real life ervaringen. Merken moeten hun verhaal vertellen in de vele on- en offline bronnen die Millennials gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen en voor het maken van bijvoorbeeld studie- en baankeuzes.
Organisaties moeten open en eerlijk zijn over hun achtergrond, en de redenen waarom zij juist deze producten of diensten leveren. Merken moeten zelf goede storytellers zijn, waardoor jongeren hen weten te vinden. In plaats van hijgerig met je product achter de doelgroep aan te lopen. Doe opmerkelijke dingen, creëer een uniek ervaring. Dan weten jongeren je te vinden, en gaan ze over je praten. Deze tijd waarin de klantervaring regeert, vraagt om authenticiteit. Joseph Pine, van de Sloan School of Management van het MIT in Boston, oppert dat ´authenticiteit´ de zakelijke doorvertaling is van het feit dat we in een economie zitten waarin de klantervaring leidend is. Klanten waarderen een organisatie of een merk en hun toekomstige aankoopbeslissing aan hoe zij het merk en de dienstverlening ervaren. En daarbij moeten de verwachtingen en de ervaring, perfect met elkaar in lijn liggen.
De Millennial-generatie voegt de daad bij het woord en is bereid te betalen voor de toegevoegde waarde die een rijke, authentieke ervaring biedt boven de kale dienstverlening. Daarom kan Starbucks geen € 4,50 rekenen voor een kopje koffie, maar wel voor een ´Caramel Macchiato´ koffie-ervaring.
Benieuwd wat we voor je kunnen organiseren rondom de positionering van jouw organisatie? Neem contact op met arco@youngworks.nl voor meer informatie.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.