Klout.com: meet je invloed op social media

Youngworks Trendteam


Wie zegt dat je alleen beroemd kunt worden met je zang- of danskunsten? Tegenwoordig kun je ook de status van een beroemdheid bereiken met je sociale media! De online dienst Klout.com biedt inzicht in jouw invloed op de online wereld. Trendteamlid Ruben zocht uit wat dit betekent.

Hoe werkt Klout?
Klout berekent aan de hand van jouw sociale media kanalen een score waarmee je je invloed op anderen via deze kanalen kunt aflezen. Je logt je in via Facebook of Twitter en voegt langzamerhand meerdere kanalen toe zoals Youtube, Tumblr, LinkedIn, Instagram enzovoort. Je krijgt dan een score tussen de 0 en 100 en je ziet ook gelijk hoe hoog je vrienden scoren. Zo kun je de maatstaf bepalen en peilen waar jij staat. Degene met de hoogste Klout-score is Barack Obama, hij heeft een score van 99.
Klout geeft dus eigenlijk de waarde van jouw sociale netwerk aan. Door goed te netwerken en actief te zijn op je sociale mediakanalen kun je je Klout-score verhogen. Op je profiel zie je in een grafiek hoe je score is opgebouwd over de laatste maanden. Hoe je je score direct kunt verhogen, is een geheim. Toch geeft Klout een aantal tips om een hoge score te behalen. Zo zijn bijvoorbeeld het aantal retweets op Twitter, het aantal keer dat je een ‘comment’ krijgt en ook het aantal vrienden of volgers die je op de netwerken hebt belangrijk.
Verder kun je ‘+K’s’ geven aan vrienden waarmee je aangeeft dat jij hen goede beïnvloeders op bepaalde onderwerpen vindt. Deze +K’s zijn punten die je per dag dat je inlogt verdient. Je kunt zelf aangeven dat je bepaalde onderwerpen (waar jij veel over praat op social media) mee wil laten tellen voor je score. Dit doe je door middel van het toevoegen van ‘topics’.
Online influentials
Een mens wordt beïnvloed door zijn omgeving en vertoont groepsgedrag. We zijn vaak bezig met het kopiëren en waarnemen van alles om ons heen. Zo kunnen mensen met een grote invloed op anderen zijn voor merken of bedrijven. In marketingtermen worden deze mensen ‘influentials’ genoemd. Als zo’n influential jouw product gebruikt, geloven zijn volgers al snel dat dit een goed product is. Een bekend voorbeeld is het gebruik van beroemdheden in reclamespots. Maar steeds vaker worden ook online influentials benaderd door merken en bedrijven die hier potentieel in zien. Juist de persoonlijke contacten hebben de hoogste invloed, dus een sociaal netwerk leent zicht daar perfect voor!
Instagrammen voor een colamerk
Een voorbeeld van een netwerk waar je veel influentials kunt vinden, is Instagrid. Hier kun je jezelf als invloedrijke Instagrammer koppelen aan een merk en daar geld mee verdienen. Je wordt dan bijvoorbeeld gevraagd om voor een colamerk foto’s te maken waarin hun product te zien is. Hierdoor worden al jouw volgers met die foto’s geconfronteerd, wat er indirect voor kan zorgen dat zij positiever over het product of merk gaan denken. Je kunt ook gevraagd worden om tijdens bepaalde events foto’s met je mobiele telefoon te maken. Jouw invloed kan dus geld waard zijn. Om een invloedrijke Instagrammer te zijn moet je bijvoorbeeld gebruik maken van de juiste hashtags (waar veel mensen op zoeken) en veel volgers hebben.
De juiste koppeling van mensen met merken
Klout koppelt zelf ook invloedrijke mensen aan merken. De mensen met een hoge score krijgen dan ‘Perks’, wat Engels is voor extraatjes. Zij krijgen bijvoorbeeld een gratis Windows Phone of een volledig gesponsord tripje naar Seattle. Hierbij wordt de persoon met een hoge Klout-score dus gezien als een leider met veel invloed op zijn vrienden en volgers. Deze invloedrijke personen zullen dan positief over jouw merk zijn op de sociale netwerken of blogs, wat natuurlijk gunstig kan uitpakken voor je merkimago.
Jongeren over Klout.com
Ruben interviewde kort een aantal leeftijdsgenoten in zijn omgeving over Klout.com. Een kleine greep uit de reacties:

Paul (23 jaar): “Ach. Het is meer een gimmick. Begrijp slecht dat sommige bedrijven er zo veel waarde aan hangen. Wel grappig om te zien.”
Boyd (17 jaar): “Ik gebruik het niet zoveel, vond het voor een keer wel leuk om te zien welke score ik had!”
Derk-Jan (21 jaar): “Ik zit er eigenlijk elke week wel even op, gewoon om te zien wat mijn sociale impact van die week is. Ik probeer met mijn Klout score boven de 60 te blijven want ik wil graag online een bestaan hebben, inspiratie voor anderen verschaffen en dat wat ik belangrijk vind delen. Een hoge Klout score zegt vooral dat mensen luisteren naar wat je te zeggen hebt. Het is bijna een indicatie van hoeveel macht je online hebt. Toch denk ik dat Klout heel erg gehyped is en je er eigenlijk niet al teveel aandacht aan moet besteden.

Ben je inmiddels wel benieuwd wat jij voor een Klout-score (tussen de 1 en 100) hebt, bereken dit dan snel via www.klout.com. Wie weet is het nuttig voor je carrière of kun je er nog een extraatje mee verdienen.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.