Kennisnet Trendrapport

Yvonne Van Sark


Informatietechnologie dendert voort. Wat kan, moet en wil het onderwijsveld daarmee? De Innovatie-afdeling van Kennisnet maakte het Trendrapport 2014/15 om voor schoolleiders en bestuurders inzichtelijk te maken welke ontwikkelingen actueel zijn en bovenal hoe je hier als school beleid op kunt voeren. Wat is wijsheid? Wat moet je veranderen en hoe snel?
Naamloos
Interessant in het rapport is de Hype Cycle die ze gebruiken als kader om te laten zien hoe verwachtingen van technologie verschuiven door de tijd. Ze laten ook zien waar verschillende ICT-ontwikkelingen zich bevinden in die cyclus.
Als hypes opkomen ontstaat er na verloop van tijd een ‘peak of inflated expectations’: de verwachtingen zijn hooggespannen. Té hoog, want na de peak volgt onherroepelijk een daling in verwachtingen, de ‘through of disillusionment’. Gevolgd door de ‘slope of enlightenment’ waarbij de verwachtingen weer toenemen. Cloud computing, devices en connectiviteit bevinden zich volgens Kennisnet op die slope omhoog.
Daarbij lichten ze ook toe hoeveel jaar het duurt voordat men kan spreken van een ‘mainstream adoption’-fase: de fase waarin 50% van de potentiële doelgroep de technologie gebruikt.

Voor wie nog net in de kerstvakantie wil reflecteren op het ICT-beleid van zijn of haar school en goede argumenten zoekt om te hoog of te laag gespannen verwachtingen te pareren, biedt het rapport veel inzichten.
Het Trendrapport kun je hier downloaden.

Disclaimer Back to top