Marketing Tribune: Rutger over jonge innovators

Rutger van den Berg


Generatie Y (1982-2001) wordt vaak neergezet als de drijvende kracht achter maatschappelijke veranderingen. Mede dankzij de laagdrempelige verbondenheid via internet hebben zij de kracht om oude systemen lek te prikken. Denk bijvoorbeeld aan de massale adoptie van AirBnB vs hotels; Uber vs de taxibedrijven; Thuisafgehaald vs restaurants. Ondernemerschap, ambitie en creativiteit zijn belangrijke waarden voor jongeren en ze zijn jong en onbevangen genoeg om te komen met nieuwe oplossingen voor oude problemen. De vraag is: in hoeverre kunnen en willen ze dit opgelegde imago waarmaken?
Schermafbeelding 2015-08-12 om 11.27.50
Initiatieven als ‘Duurzame Jonge 100’ en de ‘Jonge100’ van Ondertussen.nl vieren de innovatieve potentie van de huidige generatie jongeren. Mainstream media zijn ook happig op voorbeelden van jonge innovaters. Neem Boyan Slat: deze 20-jarige Delftenaar kwam

in 2012 met een plan voor een installatie om de wereldzeeën te ontdoen van plastic rotzooi. Nadat een studie aantoonde dat zijn plan haalbaar was, haalde Slat genoeg kapitaal van investeerders binnen om zijn plannen in 2016 te verwezenlijken. Ook de jonge ondernemer Jip Maathuis is een gevierd voorbeeld: hij zette in 2007 (op 9-jarige leeftijd) een succesvolle chocoladeletter-verkoop op en haalde hiermee ondertussen al meer dan €250.000,- euro op voor Warchild. Ook Julius Weise (22) & Nick de Ronde Bresser (21) van Mipacha krijgen volop aandacht: zij produceren fair trade schoenen in Peru en verkopen die op diverse hotspots in Nederland. Inspirerende voorbeelden, die ook andere jongeren prikkelen en aan het denken zetten.
mobile-index-inspiration
Zoals we in Young Uncovered al schreven is er een groeiende groep jongeren (vooral 18+ en hoger opgeleid) die zich maar wat graag identificeert met het verantwoorde en vooruitstrevende imago dat op hun generatie wordt geplakt. Zij geloven dat hun generatie inderdaad verandering zal brengen. Ondanks de huidige tijdsgeest zijn veel jongeren positief: ze zijn ambitieus en geloven in zichzelf. Dat hebben ze tenslotte in hun jeugd meegekregen. Hun ouders hebben hen gevoed met zelfvertrouwen. Daarom geloven ze ook echt in hun eigen zelfmaakbaarheid én die van de samenleving.

Maar als we hier dieper op inzoomen zien we dat een grote meerderheid van deze enthousiaste jongeren zelf geen concrete acties ondernemen. Logisch, want veel jongeren hebben simpelweg (nog) niet de middelen én vaak ook niet de kennis, ideeën of vaardigheden om echt iets bij te dragen. Dit verklaart ook waarom de meeste succesvolle innovatieve ideeën (zoals bijvoorbeeld Thuisafgehaald, AirBnB, Peerby en de ‘verpakkingsloze supermarkt’) ondanks het jonge imago feitelijk door 30’ers en 40ers worden opgezet.

Toch hebben jongeren wel het gevoel dat zij (hun groep, hun generatie) de wereld al aan het verbeteren zijn, one concept at a time. Ze horen tenslotte van alle kanten dat zij de nieuwe generatie vormen die de fouten van voorgaande generaties goed moet maken; wie zijn zij om dat tegen te spreken? Sommige jongeren proberen zich online ook zo te profileren. Het is tenslotte niet slecht voor je imago als anderen jou zien als een ondernemend type, die begrijpt dat er belangrijkere dingen in de wereld zijn dan een mooie auto en een goed salaris. Het is echter goed om te beseffen dat dit nu voor de meeste jongeren vooral resulteert in gepraat over een betere wereld, zonder daadwerkelijk zelf iets bij te dragen.

Hoewel initiatieven als De Duurzame Jonge 100 laten zien dat er inderdaad jongeren zijn die nieuwe kaders creëren en werken voor een betere, duurzame toekomst, zien we duidelijk dat niet iedereen hier per direct aan kan en wil bijdragen. Desondanks zorgt het ‘opgelegde’ duurzame imago er wel voor dat een groeiende groep jongeren serieus gaat nadenken over de problemen van deze tijd en dat biedt hoop voor de toekomst!
Dit artikel is verschenen in Marketing Tribune nr 13, 2015

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.