iPad in de klas: een case study

Youngworks


De informatie in dit artikel komt van Bitescience, een online portal dat toegang biedt tot wetenschappelijke onderzoeksresultaten op het gebied van kinderen en jongeren en deze inzichten begrijpelijk maakt in de vorm van ‘hapklare brokken’. YoungWorks en Bitescience werken samen om deze belangrijke inzichten te delen. Elke maand licht YoungWorks Blog een onderzoek uit en vertaalt de resultaten naar relevante jongerentrends.
BitescienceLogo
Sinds de komst van de iPad in 2010 zijn steeds meer scholen geïnteresseerd in het gebruik van een iPad in de klas. Het is handig en snel en kinderen vinden het bovendien leuk om (spelenderwijs) te leren via de iPad. Toch is er ook een aantal nadelen. Door middel van een case study bekeken onderzoekers Henderson en Yeow (2012) uit Nieuw Zeeland de voor- en nadelen van de iPad in de klas.

Article_142_width_710_height_340_crop_True_center_True_quality_75
Een case study is een diepgaande analyse van een enkel onderzoeksobject. Op deze manier worden verschillende aspecten van dit object in kaart gebracht en uiteindelijk beter begrepen. Op deze manier is ook de invoering van de iPad in het klaslokaal onderzocht op een Nieuw Zeelandse basisschool. Onderzoekers Henderson en Yeow interviewden drie medewerkers van deze school en spraken met hen over hun ervaringen met de iPad in de klas. Op deze manier legden zij de voor- en nadelen van de iPad in de klas bloot.
Kort na de introductie van de iPad in 2010 schafte de Nieuw Zeelandse basisschool een paar iPads aan. Na een succesvolle testfase waarin docenten met een select groepje leerlingen met de iPad aan de slag gingen, besloot het schoolbestuur voor iedere klas een paar iPads aan te schaffen. Ook werd een soort uitleensysteem bedacht om de iPads na elke schooldag weer te verzamelen, updates uit te voeren en ze op te laden voor de volgende dag.
De voordelen:

  • De iPad is gemakkelijk in gebruik, waardoor leren ook als laagdrempelig wordt ervaren. In eerder onderzoek is al aangetoond dat leerlingen zich meer betrokken en empowered voelen doordat ze tijdens het leerproces gebruik kunnen maken van digitale leermiddelen. Leerlingen stoppen daardoor meer tijd en moeite in hun werk wat uiteindelijk de kwaliteit van het werk ten goede komt. Ondanks dat zorgt het gebruik van een iPad in de klas niet per definitie voor hogere cijfers.
  • De iPad is gemakkelijk te verplaatsen en kan dus op elk gewenst moment en op elke gewenste locatie gebruikt worden. Leerlingen die met de iPad werken kunnen zo gemakkelijk gescheiden worden van de leerlingen die met papieren lesmateriaal werken. Zo verminderd de docent de kans op afleiding.
  • Browsen op internet, de iBook applicatie, Apple Key Note (soortgelijk als PowerPoint) en Apple’s Pages (soortgelijk als Word) zijn de meest gebruikte applicaties in de klas van de Nieuw Zeelandse basisschool. Doordat de iPads op het wifi-netwerk van de school zijn aangesloten, hebben leerlingen elk moment van de dag toegang tot internet om even snel wat op te zoeken. Ook het geven van presentaties (via Apple Key Note) is handig door de iPad op de beamer aan te sluiten.
  • Waar de oudere leerlingen meer baat hebben bij Apple Key Note of de iBook applicatie, biedt de iPad ook voordelen voor de jongere leerlingen. Door simpele reken- en taalspelletjes op de iPad te oefenen, doen ze spelenderwijs kennis op.
  • Docenten maken duidelijke afspraken met de leerlingen wie de iPad beheert. Op deze manier ontstaan er geen ruzies tussen de leerlingen.

De nadelen:

  • Het gebruik van iPads op school vergt veel organisatie en administratie. Iemand moet alle iPads beheren, de juiste applicaties downloaden en uploaden zorgen dat ze opgeladen zijn. Dat kost vaak veel tijd en moeite. Ook het uitzoeken van de beste applicaties vraagt enige kennis, tijd en moeite.
  • De iPad is niet zozeer ingericht om zelf content te creëren, maar meer op het consumeren ervan. Het typen van een werkstuk gaat bijvoorbeeld nog steeds gemakkelijker op een computer dan op een iPad.
  • De iPad is niet altijd handig om groepsopdrachten op te maken. Leerlingen kunnen niet gelijktijdig gebruik maken van de iPad: er moet altijd één leerling aangewezen worden om de iPad te bedienen. Hierdoor ontstaat een situatie waarbij één leerling zich dominant opstelt ten opzichte van de groep, waardoor niet iedere leerling de voordelen van de iPad ervaart.

iPad is handig, maar leerkracht blijft belangrijk
De iPad is een handige tool om de productiviteit te verhogen, kennis toegankelijk te maken en leren makkelijker te maken door het gebruik van applicaties. De device vervangt echter niet de reguliere middelen die docenten gebruiken om hun kennis op leerlingen over te brengen. Deze quote van een geïnterviewde docent uit het onderzoek van Henderson en Yeow illustreert dit:

“It’s difficult to create content, it’s easy to consume. I’m not convinced yet that typing out a big document is easy on the iPad as it is on a computer. I don’t think, it coudn’t replace everything we certainly wouldn’t ditch everything in place of the iPads.”

Eerder in een artikel van NRC Next (18-04-2013) waarschuwt Jelle Jolles, hoogleraar educatieve neuropsychologie aan de VU, voor verschraling van de ontwikkeling van neuropsychologische functies door exclusief gebruik van technologie en ICT op school. iPads kunnen zeker een bijdrage leveren aan het onderwijs, maar het contact met de leerkracht blijft ook belangrijk.
Of de iPad zich bewezen heeft als het gaat om verhoogde leerprestaties van kinderen, moet nog verder worden onderzocht. Wil je meer lezen over het gebruik van technologie en ICT in de klas? Klik dan hier voor de Onderwijstrend van de maand #1: device in de klas.
Meer lezen over het onderzoek van Henderson en Yeow? Kijk op Bitescience.com.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.