Hoe maken we de winkelvloer future proof?

Gen Z

Debby van Adrichem


Terwijl de retailwereld in zwaar weer verkeert en met moeite de omzet van de fysieke winkels hoog weet te houden, dient er zich alweer een nieuwe uitdaging aan. Hoe ga je de nu opgroeiende generatie, die alles online doet en zelden naar het winkelcentrum afreist, verleiden om jouw fysieke winkelvloer te betreden? Oftewel: hoe maken we de winkelvloer future proof voor de nu puberende Gen Z?

Om je winkelvloer verleidelijk te maken voor Gen Z, zul je aansluiting moeten vinden bij hun leefwereld. Hoe kijken zij naar het leven? Wat doen zij? Wat houdt hen bezig? Wat betekent winkelen voor hen? Op 11 april geeft onze trendonderzoeker Debby van Adrichem op het Fonk congres De Verleiding, Retail op weg naar 2020 antwoord op deze vragen. Wil je er ook bijzijn? Je kunt 2 kaarten bij ons winnen!

Altijd online, dus ook het winkelen
Gen Z: de generatie die geboren is tussen 2000 en nu. Met name de groep puberende Gen Z’ers, van 12 – 18 jaar, wordt langzaam steeds belangrijker voor de marketeer. Hoewel het geen verrassend kenmerk is van Generatie Z, is het wel een van de meest impactvolle: ze zijn non-stop online. Sterker nog, ze hebben nooit een wereld gekend waarin “online zijn” geen onderdeel van het leven is. Ze zijn geboren in een tijdperk waarin de digitalisering al vergevorderd was. De eerste social media, zoals Hyves, bestonden al, zo ook de eerste smartphones en tablets. Het zien van de wereld via een klein schermpje is voor deze generatie niet vreemd. Online zijn is voor hen een standaard onderdeel van het leven. Ze maken zelfs geen onderscheid tussen hun leven online en offline; het is een continuüm wat in elkaars verlengde ligt.

De vanzelfsprekendheid van online zijn, kent deze generatie ook als het gaat om online winkelen. Online biedt hen vele voordelen die ze in een winkelcentrum niet tegenkomen. De prijzen liggen vaak lager en bezorgtijden worden steeds sneller en processen steeds transparanter. Bovendien is het aanbod vele malen groter. Kijk bijvoorbeeld naar alles wat je kunt kopen via AliExpress. Wat zou voor deze jongeren nog een reden kunnen zijn om naar het winkelcentrum te trekken?

Beleving boven gemak en prijs
Als de onlinewereld het wint op prijs en gemak, dan zal er een andere verleider moeten worden ingezet. Jouw winkelvloer betreden zal niet slechts een financiële transactie moeten zijn, maar zal moeten bijdragen aan een beleving die de shoppende Gen Z’er niet wil missen. De wereld van de puberende Gen Z’er draait namelijk om meer dan alleen (online) kopen en consumeren. Ze zitten midden in een fase van hun leven waarin ze zoeken naar wie ze zijn; hun eigen “ik” nog moeten vinden en construeren. Ze zijn op zoek naar nieuwe ervaringen, het liefst samen met hun vrienden, om hun wereld steeds een beetje verder op te rekken. Dit doen ze niet alleen online, maar ook op straat, op school en bijvoorbeeld op de sportvereniging. Door dingen te doen en te beleven, leren ze steeds meer van de wereld en van wie zij zijn, te midden van hun groep vrienden.

Meer dan een serie schappen
Een winkelvloer heeft de potentie om voor deze puberende Gen Z’ers een waardevolle plek te zijn om te beleven, en om de wereld verder te ontdekken. Maar dan moet een winkelvloer ook meer zijn dan een serie schappen volgestouwd met producten. Een interessant voorbeeld hiervan is The House of Vans in onder andere Londen en Chicago. Vans zag zijn omzet op de fysieke winkelvloer omlaag gaan en besloot de winkelruimte anders in te zetten. Ze creëerden indoor ontmoetingsplekken met skatebanen, art galeries en workshop en concertruimtes. Een plek waar jongeren samen komen en zich maar al te graag identificeren met de toffe straatcultuur van Vans. En als ze er dan toch zijn: gelijk even die nieuwe Vans checken!

The House of Vans is een schoolvoorbeeld van de belevingsstrategie op de winkelvloer en helaas voor vele winkelketens en merken onhaalbaar. Maar het leert ons wel dat je meer kunt zijn dan een standaard winkelvloer. Door te kijken wat er onder jongeren leeft en hoe jij met je merk of winkel hierin meer kunt betekenen dan slechts een leverancier van producten, voorkom je dat je een van de zoveelste vervangbare winkelvloeren wordt.

Meer weten en 2 kaarten winnen?
Wil je meer weten wat Gen Z bezighoudt en hoe jij met jouw merk of winkel kunt binnentreden in hun leefwereld? Hoe onder deze groep emotie het altijd wint van ratio, hoe inspiratieshoppen de boodschappenlijstjes vervangt, hoe sfeer een dealbreaker kan zijn en hoe je met jouw winkelvloer kunt bijdragen aan identiteitsconstructie van de puberende Gen Z-er? Reageer dan op ons Facebookbericht of LinkedIn bericht en maak kans op 2 vrijkaarten voor het FONK congres “De Verleiding, Retail op weg naar 2020” op 11 april in Utrecht Jaarbeurs.

LinkedIn:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6385152776963526656 
Facebook:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155196180801470&id=242914906469 

Disclaimer Back to top