Gastblog Daan Sip: Nederlandse YouTube Influentials in opkomst

Youngworks


In aanloop naar het Trends in Kids- en Jongerenmarketing Congres (KJC) op 19 april heeft YoungWorks een aantal sprekers van het congres benaderd. Voor onze blog lichten zij een tipje van de sluier op van wat zij gaan vertellen tijdens deze dag.
congres
Dit blog is geschreven door Daan Sip van www.Social1nfluencers.com, een bureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van activatieconcepten voor merken die gebruik willen maken van Nederlandse YouTube influentials. Social1nfluencers beheert een netwerk van meer dan 90 invloedrijke videomakers die te samen meer dan 5.6 miljoen views per maand genereren. Tijdens het Trends in Kids- en Jongerenmarketing Congres zal Daan Sip alles vertellen over het fenomeen YouTube Influentials en hoe grote merken deze invloedrijke jongeren met succes hebben ingezet.
In Amerika al enige tijd hot, in Nederland opkomend: YouTube Influentials. Jongens en meiden die frequent met geüploade videoproducties miljoenen mensen weten te bereiken, boeien en binden.
Wat zijn YouTube Influentials?
YouTube Influentials zijn artiesten die met hun fans communiceren middels aansprekende video’s. Zij maken regelmatig nieuwe filmpjes, welke ze vervolgens op hun eigen YouTube channel uploaden om zo een grote schare trouwe fans op te bouwen. Deze YouTube Influentials worden in Amerika ook wel YouTube Artists genoemd, alwaar ze een ware sterrenstatus bereiken met dito salaris. Merken tasten namelijk diep in de buidel om voor te komen in deze video’s, aangezien YouTube Artist een zeer groot bereik hebben. Hieronder twee voorbeelden van bekende YouTube Influentials, een grootheid uit Amerika en een aanstormend talent van Nederlandse bodem:
FreddieW
Freddie Wong is een grootheid in Amerika. In Nederland is hij onbekend. FreddieW – zoals hij op YouTube heet – produceert video’s die wekelijks door miljoenen mensen worden bekeken. Freddie’s handtekening is special effects met veel gebruik van wapens. Hij heeft op dit moment meer dan 3 miljoen abonnees (mensen die een update ontvangen wanneer Freddie een nieuwe video upload). Freddie wordt o.a. gevraagd branded video’s te maken voor games van Electronic Arts.

The Creators
Kelvin en Peter van The Creators (TC) zijn 15 en 17 jaar oud. Deze Nederlandse jongens produceren sinds enkele jaren ook video’s die zij uploaden op hun persoonlijke YouTube channel. Zij hebben eveneens een voorliefde voor special effects. TC bereikt per video zo’n 25.000 Nederlandse jongeren en heeft meer dan 18.000 abonnees. TC heeft branded video’s gemaakt voor o.a. Independent Films en Soa Aids Nederland.

Branded content
YouTube Influential marketing is het integreren van merkboodschappen in YouTube video’s. Niet door middel van pre-rolls, maar door het merk echt ‘part of the videoshow’ te maken. Branded promotievideo’s dragen bij aan de beroemdheidsstatus van YouTube Artists, vooral wanneer het merk sexy is en aansluit bij hun imago. Op deze manier vormt een YouTube Influential traject een succesvolle samensmelting tussen het merk en YouTube Artist, waarvan beide partijen de vruchten plukken. Merken als Hi, Independent Films en Nivea hebben reeds Nederlandse YouTube Artists uitgedaagd een video over het merk te maken en deze te uploaden op hun populaire YouTube channel.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.