Epic Culture

Youngworks Trendteam


Je hoort het jongeren al jaren zeggen: ‘dit is echt episch’ of ‘die shit is epic’. In 2012 scheef  YoungWorks al een stuk over het woord epic. Van wat episch echt letterlijk betekent, zijn veel jongeren zich niet heel bewust.
image-1
Epic of episch komt van het woord epos, ook wel heldendicht genoemd, of verhalende kunst. Een epos is een lang, verhalend stuk over belangrijke mythologische of historische personen en gebeurtenissen. Het kan dus ook gaan over een legendarische gebeurtenis. Jongeren gebruiken de term epic vooral om aan te geven dat ze een gebeurtenis legendarisch vinden.
Mij is opgevallen dat epiek niet meer alleen in taal voorkomt, maar dat het in meerdere uitingen populair is. Er is momenteel een verandering in onze jongerencultuur gaande, waardoor we epiek in een hoop dingen terug zien. Veel videoclips en andere media maken gebruik van epische verhalen. De hedendaagse kunst en cultuur maken veel verwijzingen naar onder andere Bijbelse verhalen, mythes, sprookjes, helden en legendes. Hier een paar voorbeelden.
Iconen
Iconen waren in het vroegere christendom afbeeldingen van heiligen die je bij je kon dragen als een soort bijgeloof. De romantische waarde van christelijke figuren komt constant wel terug, maar wat nieuw is dat je tegenwoordig heiligen en klassieke iconen terug ziet in de mode. Jezus en Maria zijn helemaal terug van weggeweest. Ook zie je kruizen en sterren en andere religieuze symbolen. Zowel in mode als op tumblr en videoclips zie je veel symbolische elementen terug zoals heiligen, engelen, wolken, unicorns, bloemen, rozen, wolven, honden en vleermuizen.
image
Helden
Je ziet ze in het nieuws: iemand die een kind uit de sloot redt kan net zo populair worden als een popster. YouTube-vloggers die daklozen een dagje uit geven; de viewersaantalleen liegen er niet om, helden zijn populair! Iets goeds doen voor een ander staat hoog in het vaandel, kijk maar naar de ice bucket challenge. Een ander voorbeeld is Miley Cyrus die haar MTV-award toewijdde aan een dakloze vriend die ze op straat had ontmoet, waarna ze nog even riep dat iedereen geld moest storten aan de daklozenopvang. Je hoort ook vaak de uitspraak ‘held’ als iemand iets gaafs heeft gedaan of gemaakt. Als ik mijn heerlijke carrotcake weer heb gemaakt, noemt mijn BFF me een held omdat ze het heerlijk vindt dat ik die eindelijk weer eens heb gemaakt.
Legendes
Als iemand dood is kan deze persoon opeens een legende zijn. Wat ik om me heen zie, is dat jongeren opeens heel erg fan zijn van Michael Jackson. Ondanks het feit dat hij de jaren voor zijn dood werd afgeschreven als een soort ‘underdog’ die alleen maar negatief in het nieuws kwam en geen enkele goede plaat meer uitbracht, heeft hij bij jongeren een goed imago. Er zijn jongeren die gefascineerd zijn door MJ en die het hebben over ‘hoe goed hij heeft geleefd’ en wat voor een ‘goed persoon hij was’, ‘hij heeft echt iets betekend voor de wereld’. Het bewijs hiervan is dat er nu weer nieuwe nummers ft. Michael Jackson uitkomen, nummers die natuurlijk allang jaren in het kastje lagen en niet onder de grond zijn ontstaan, platenlabels weten het ook. Als iemand dood is, kan hij een legende worden.
Verhalen
Je ziet het verhalende van epiek terug in de lange videoclips die artiesten tegenwoordig uitbrengen. Een paar jaar terug was men van mening dat alles op het internet snel en hapklaar moest zijn, maar artiesten maken nu een tegenbeweging. Simpelweg een videoclip uitbrengen is niet meer genoeg. Je ziet dat heel veel videoclips beginnen met een verhaal en bijna geen enkele meer begint met direct muziek. Dat is soms wel irritant als je YouTube even gebruikt om snel een nummer op te zoeken maar vaak voegt het wel iets toe aan het nummer. Ook bedrijven hebben het over ‘corporate story telling’. Je moet met je product of dienst een verhaal vertellen voordat mensen je kopen. Een mooi voorbeeld van story telling in muziekvideo’s is deze muziekflim van Lana del Rey, Tropico. Deze hele video staat in het teken van helden, legendes en sprookjes. Je ziet legendes als Elvis, Marilyn Monroe, Jezus, Adam en Eva in het paradijs, witte unicorns, witte geitjes, witte duiven, witte konijnen.
Kortom, Lana vertelt een verhaal maar is vooral heel episch!
image05
Een ander mooi voorbeeld is Lady Gaga die in haar video G.U.Y. artpop film ook een verhaal vertelt en met meerdere nummers samen een soort videoclipfilm maakt. Hierin maakt ze vele culturele verwijzingen naar de Griekse mythologie (#OMG so epic!1!!), de populaire site buzzfeed wijdde er een hele ‘deconstruction’ aan.
image04-1
Achterliggende gedachte
Misschien is de achterliggende gedachte dat we zelf bang zijn voor ‘vergetelheid’ (in het Engels oblivion). De populaire film ‘The Fault In Our Stars’ gaat daarover. Twee jongeren met kanker ontmoeten elkaar en willen hun dromen verwezenlijken en vooral iets achterlaten op deze wereld.
Maar hoe lang we ook leven, we willen allemaal iets achterlaten op deze wereld. We hechten daardoor alleen nog maar meer waarde aan mensen of gebeurtenissen die wél opvallen en al iets hebben kunnen betekenen voor de wereld (episch!!). En zelf willen we ook legendarisch leven. Zo willen jongeren het liefst allemaal op wereldreis, een legendarische ervaring is voor de meesten van ons al meer waard dan bijvoorbeeld een auto. De prestatiegeneratie wil veel bereiken maar er is de laatste tijd ook veel meer waardering in combinatie met nostalgische gevoelens voor mensen die al iets hebben bereikt. Misschien is die verheerlijking er ook juist als een soort verzachtend idee voor het feit dat je zelf zoiets episch hoogstwaarschijnlijk nooit zult bereiken.
image01
 

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.