DisneyCollector: Anonieme YouTube-speelgoedreviewer betovert peuters

Youngworks


“Hi guys, the DisneyCollector here…!” Een zin die kleine kinderen biologeert, maar vele Amerikaanse ouders de neus uitkomt. Het YouTube-kanaal DisneyCollectorBr staat consequent in de top van meest bekeken kanalen. In april was het kanaal het derde meest bekeken kanaal wereldwijd. Amerikaanse kinderen kijken massaal naar de video’s waarin speelgoed door vrouwenhanden wordt uitgepakt en gedemonstreerd. Een video over Angry Birds surprise-eieren is meer dan 93 miljoen keer bekeken. In totaal heeft haar kanaal meer dan 2,4 miljard views; dat is meer dan Gangnam style van Psy.
disney 2
DisneyCollectorBR video’s hebben een hypnotiserend effect op kinderen. Elke video verloopt hetzelfde. Eerst een standaardintroductie en vervolgens openen de perfect gemanicuurde handen van een anonieme vrouw het kinderspeelgoed om er vervolgens mee te spelen. Met een rustgevende en bijna monotone stem beschrijft de vrouw met een gek accent de kenmerken van het speelgoed en geeft ze een oordeel. Op de achtergrond hoor je een eentonig muziekje. Hieronder haar best bekeken video:

Dit type YouTube-video’s behoren tot de categorie “unboxing”, waarin consumenten een virtuele tour geven waarin ze producten uitpakken, tonen en hun oordeel geven. Er zijn vele ‘unboxing’ videos van speelgoed op YouTube, maar het online verkeer naar DisneyCollectorBr is buitengewoon.
Waarom kijken miljoenen jonge kinderen (2 – 6 jaar) ademloos naar deze video’s?  Je ziet alleen de handen van de vrouw in beeld, waardoor het lijkt alsof je zelf met het speelgoed speelt. Kinderen van deze leeftijd kunnen nog geen onderscheid maken tussen het eigen perspectief en dat van een ander (‘egocentrisme’). Dus een kind wordt als het ware in het spel gezogen.
Daarnaast speelt herhaling een belangrijke rol. Kleine kinderen vinden het fijn om nieuwe dingen te ontdekken, maar dan het liefst via herhaling en via een vast patroon. De filmpjes verlopen allemaal in een bepaalde volgorde: elk filmpje start met “Hi guys, the DisneyCollector here…”, hetzelfde achtergrondmuziekje en vervolgens pakt de vrouw het speelgoed uit. Het geeft kinderen de mogelijkheid om de verscheidenheid aan spelmateriaal op een simpele manier te ontdekken. En natuurlijk is het surprise-effect zeer aantrekkelijk voor deze jonge doelgroep. Door het uitpakken van de pakjes lijkt het net ieder moment van de dag sinterklaasavond.
disney
Volgens een site die YouTube data analyseert, verdient deze vrouw tussen de 2 en 13 miljoen dollar aan het aantal views en volgers. De identiteit van deze vrouw is een groot raadsel. Speelgoedmerken staan te springen om met haar samen te werken, maar de aanvragen blijven onbeantwoord. Sommige sites denken dat het een voormalig werknemer van Disney is en dat ze uit Brazilië komt. Bovendien schijnt haar man ook een eigen YouTube kanaal te hebben: BluCollection (https://www.youtube.com/user/Blucollection), maar dit zijn slechts speculaties. Het is echter geen hogere wiskunde om te concluderen dat dit stel door het aantal views multimiljonairs is geworden met hun ‘unboxing’ videos.
Kun je ook geen genoeg krijgen de “ultimate epic reviews” van de vrouw met Hello Kitty nagels? Kijk dan hier nog een video:

Disclaimer Back to top