De YO-award: welk filmpje, programma en website vinden jongeren het leukst?

Youngworks


Op zaterdag 11 februari werd de YO-Award uitgereikt in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Deze award is uitgereikt in vier categorieën: de leukste website gemaakt door jongeren, de leukste website gemaakt door volwassenen, het leukste jongerenprogramma en het leukste YouTube-filmpje. De uitreiking vond voor de derde keer plaats en is een initiatief van TVyo, de online televisiezender en magazine voor en door jongeren. Ons Trendteamlid Boyd (16 jaar) is mede organisator van dit evenement.

Alle winnaars met hun prijs

Binnen de vier genoemde categorieën was het wel even spannend: welk filmpje, programma of welke website vinden jongeren nu eigenlijk echt leuk? Jongeren konden hun stem uitbrengen via een speciaal ontwikkelde app via Facebook en via de website van YO-Award. In de categorie ‘de leukste website gemaakt door jongeren’ was de 12-jarige Lisa uit Assen de gelukkige. Op haar website iJunior spreekt zij regelmatig met bekende Nederlanders en maakt ze haar eigen webshow. Samen met haar broer gaat Lisa verschillende premières en radiostations langs om deze interviews af te nemen. Deze website is door jongeren gekozen omdat ze de reportages van Lisa erg leuk en goed vonden. Ook het feit dat Lisa zelf actie onderneemt om een interessant en leuke webshow neer te zetten spreekt jongeren aan. Andere genomineerden in deze categorie waren Maarten Faber (18 jaar) met zijn website I AM CAMPAIGN, over meer openheid en eerlijkheid over wie je bent, en de website van Villa Pinedo, speciaal voor jongeren met gescheiden ouders.
In de categorie ‘leukste website gemaakt door volwassenen’ won de website ‘Vraag het de politie‘. Op deze site kunnen jongeren overzichtelijk zien waar de politie zich mee bezig houdt en op een laagdrempelige manier vragen stellen. Jongeren vinden deze website goed omdat het een nieuwe en erg handige website is. Er staan ook veel feiten op waar jongeren nog geen weet van hadden, bijvoorbeeld over criminaliteit op internet en in real life. De overzichtelijke indeling van de website spreekt jongeren ook aan. De andere genomineerde websites waren EnergieGenie, een website die jongeren helpt met een spreekbeurt of werkstuk over energie, en ‘Hoe overleef ik…?‘, gebaseerd op de boeken van Francine Oomen.
Winnares iJunior

De politie neemt de prijs voor de website 'Vraag het de Politie' in ontvangst

Dit YouTube-filmpje is in de categorie ‘beste YouTube-filmpje’ tot winnaar bekroond. Het filmpje gaat over pesten en geeft goed weer hoe gepeste jongeren zich voelen. Andere genomineerden waren ‘Wat Kiest Nederland‘ en ‘Vreemd‘, een filmpje over normaal zijn op je eigen manier.
Tot slot, in de categorie ‘beste jongerenprogramma’, ging ‘Het Klokhuis‘ er met de YO-Award van door. Volgens jongeren is en blijft dit het beste jongerenprogramma. De leerlingen van de Montessorischool Houtwijk uit Den Haag bombardeerden Het Klokhuis direct als beste jongerenprogramma zodra ze de kans hadden om te stemmen. Z@pplive en The Voice Kids waren goede volgers in deze strijd om de YO-Award. Heb je de awardshow live gemist? Op 18 februari wordt de gehele awardshow om 19:00 uur uitgezonden op TVyo.
De uitreiking werd feestelijk ondersteund door een spectaculair dansoptreden van Dioni Jurado. Het evenement kwam tot stand in samenwerking met het jeugdfonds Pekoenja (via Stichting Kinderpostzegels), een organisatie die jongeren (11-22 jaar) ondersteunt bij het opzetten en organiseren van evenementen. In tegenstelling tot de geldende regels bij het opzetten van een dergelijk evenement, hoeven jongeren bij Pekoenja geen aparte organisatie in te schakelen of een vereniging op te richten. Wel moet het evenement een maatschappelijke meerwaarde hebben.
Optreden Dioni

De YO-Award-uitreiking is een initiatief van TVyO, de online televisiezender en het magazine voor en door jongeren. Elke dag worden diverse items van jongeren uit het hele land uitgezonden op het online televisiekanaal. Via TVyo worden jongeren door leeftijdsgenoten dagelijks op de hoogte gehouden van de leukste weetjes, filmpjes en gadgets die interessant zijn voor deze doelgroep. Jongeren kunnen zelf ook interactief meedoen (via de webcam bijvoorbeeld) met een eigen bijdrage aan de dagelijkse uitzendingen. Daarnaast verschijnt YO Magazine vier keer per jaar en zwerft door het hele land. Hier kunnen jongeren, na zich online te abonneren, reportages, uittips en backstage bezoeken lezen. Ruim 20 jongeren tussen de 10 en 19 jaar werken dagelijks aan content voor TVyo en het magazine, wat deze website zeker een bezoekje waard maakt. Ook op de Facebookpagina wordt je dagelijks op de hoogte gehouden.
Foto’s zijn gemaakt door TVyo/Brian op de Dijk.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.