De Korean wave bereikt Nederland

Youngworks Trendteam


Nadat de Koreaanse popcultuur zich over Azië heeft verspreid, ook wel bekend als de Korean Wave, begint de rest van de wereld nu ook het K-pop virus te pakken te krijgen. In de Verenigde Staten beklimmen verscheidende artiesten de hitlijsten en ook in Europa is K-pop steeds vaker terug te vinden, met als beste voorbeeld natuurlijk het nummer ‘Gangnam style’ van Psy. Het nummer is inmiddels al voorbij de 1 miljard views op YouTube en stond in veel landen op nummer 1 in de hitlijsten. Hoe zit het eigenlijk met de populariteit van K-pop onder Nederlandse jongeren? Trendteamlid Joyce (17 jaar) zocht het uit.


Wat is K-pop?
K-pop is een muziekstroming uit Zuid-Korea die staat voor Koreaanse popmuziek. De muziek heeft Amerikaanse invloeden uit de popmuziek en is inmiddels uitgegroeid tot een eigen genre. Het is een mix van genres zoals pop, hiphop, rock, electro en R&B en de muziek gaat vaak gepaard met ingewikkelde danspasjes. De zogenoemde K-pop idols kunnen soloartiesten zijn, maar de muziekindustrie heeft een sterke voorkeur voor girl- en boygroups. De BBC beschrijft deze groepen als “highly produced, sugary boy- and girl-bands with slick dance routines and catchy tunes.” Voorbeelden van populaire boygroups in Europa zijn Super Junior, SHINee en Bigbang. Girls’ Generation, Wonder Girls, F(x) en 2NE1 zijn de populairste girlgroups.
Europees succes
In de omringende landen van Nederland is de populariteit van K-pop enorm gestegen. In Duitsland en Engeland zijn de grote concerten bijna altijd uitverkocht. In Frankrijk heeft een grote groep fans zelfs bij het Louvre gestaakt voor een extra concert, nadat het ‘SM Town live in Paris‘-concert meteen uitverkocht was. Omdat in Nederland er nog geen K-pop-concerten zijn, trekken veel fans naar het buitenland om hun idols te zien. CD’s van de idols zijn erg populair, maar worden bijna nergens verkocht. En als ze dan in Europese winkels te vinden zijn, gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Het is duidelijk dat K-pop de westerse landen aan het veroveren is. Naast de nummer 1 hit van Psy is Radio 3FM voorzichtig begonnen met het spelen van een ander K-pop nummer, namelijk ‘Electric shock’ van F(x). Interessant is dat dit nummer door de Nederlandse producers Future Presidents gemaakt is. Het was een nummer 1 hit in de hitlijsten van Zuid-Korea, maar ook in Japan, Canada en de Verenigde Staten was het nummer hoog in de hitlijsten terug te vinden.
K-pop heeft zijn populariteit in de westerse wereld vooral te danken aan social media zoals YouTube en Facebook. Hierdoor kan het zich verspreiden over landen die anders nooit in contact zouden komen met dit genre. De Zuid-Koreaanse overheid investeert veel geld in de export van de Koreaanse entertainmentindustrie. K-pop slaat aan bij jongeren omdat het vaak catchy nummers zijn waarvan het refrein makkelijk te onthouden is. De idols trainen vaak jaren voordat ze hun debuut als artiest maken. Elke groep krijgt zijn eigen fashionstijl en elk individueel lid krijgt zijn eigen charismatische houding en karaktereigenschappen. Er wordt dus naast de muziek ook veel geïnvesteerd in de marketing, wat K-pop in zijn geheel aantrekkelijk maakt.
K-pop voor Nederlandse jongeren?
Dat K-pop in Europa steeds populairder wordt blijkt maar weer. Maar hoe zit het eigenlijk met Nederlandse jongeren? Staan zij open voor de vrolijke, aanstekelijke muziek van de girl- en boygroups uit Zuid-Korea?

Esmee (17 jaar): “Ik versta zelf geen Koreaans, maar toch luister ik K-pop. Ik vind de beats en de danschoreografieën leuk. Dat ik niet weet wat ze zingen maakt dan niets uit. De K-pop groepen hebben iets wat ik mis in de westerse muziekwereld. Veel mensen zeggen dat alle Koreanen op elkaar lijken, maar ik vind van niet.”
Demi (15 jaar): “Ik had K-pop toevallig ontdekt toen ik muziek luisterde op YouTube. Eerst begreep ik niet zo goed wat mensen leuk vonden aan grote boygroups die allemaal konden zingen en dansen en perfect gestyled waren, maar het nummer bleef in mijn hoofd zitten. Uiteindelijk had ik het opnieuw opgezocht en nu ben ik echt fan.”
Floor (19 jaar): “Via het internet heb ik veel andere K-pop fans ontmoet. Op sites als Twitter en Tumblr praten we over onze bias (favoriete idols) en re-bloggen we veel foto’s. Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt via K-pop. Laatst was ik naar Londen voor het concert van Bigbang. Graag zou ik een keer naar Korea willen gaan.”

Deze drie meiden zijn in ieder geval al overtuigd van het succes van K-pop. K-pop valt steeds vaker in de prijzen bij grote muziekshows zoals de MTV Music Awards en de EMA’s. Ook bij de World Music Awards van 2012 ontbraken de grote namen niet. BigBang, Girls’ Generation, Super Junior en de Wonder Girls gingen de strijd aan voor de titel ’s werelds beste groep. Psy was genomineerd voor drie categorieën en tot slot waren Ailee en Lee hi genomineerd voor ’s werelds beste nummer. Genoeg bewijs dus om te zeggen dat K-pop in steeds meer landen aan populariteit wint. We gaan dus nog heel wat meer horen van deze muziekstroming!

Disclaimer Back to top