BrightLights.nl: magazine voor en door hoogbegaafde jongeren

Youngworks


Vrijdag 28 september was het eindelijk zo ver, Brightlights.nl werd gelanceerd. En hoe! De dag werd gepresenteerd door Dolores Leeuwin, onder andere bekend als presentatrice van Het Klokhuis en haar enorm hoge score van 159 op de Nationale IQ test, en alle betrokken jongeren die een bijdrage leverden aan het project. YoungWorks doet verslag van de totstandkoming van de website; een traject waarin de mogelijkheden van onderzoek en co-creatie optimaal werden benut.

Onderzoek
In 2011 gaf het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de opdracht aan BureauQ en YoungWorks om onderzoek te doen naar de behoeften van hoogbegaafde jongeren aan een online platform voor talent. Uit het onderzoek blijkt dat de doelgroep sceptisch staat tegenover een dergelijk platform als dat puur gericht is op het etaleren van talent. De jongeren willen niet te veel opvallen en liever ‘normaal’ worden behandeld. Een platform voor hoogbegaafde jongeren voorziet echter wel in andere behoeften van de jongeren. Als het platform wordt ingezet als kennis- en informatiebron, als sociale ontmoetingsplek en als koppeling met het bedrijfsleven, wordt de interesse van de jongeren pas echt geprikkeld.

“Je hebt er niet zoveel aan als anderen kunnen zien wat je talent is op een hoogbegaafdheidplatform. Daar bereik je niet zoveel mee. Het is leuker om iets te leren op het online platform.” (jongen, 12 jaar)
“Het lijkt me leuk als er een pagina is voor natuur- en scheikunde met extra leerstof en weetjes. Misschien zou ik ook informatie zoeken over hoe om te gaan met hoogbegaafdheid.” (jongen, 14 jaar)

Op basis van de inzichten uit het onderzoek gaf het Ministerie van OCW de opdracht om in co-creatie met hoogbegaafde jongeren het online platform te ontwikkelen.
Kick-off
Op 11 mei startte het traject met een kick-off waar ruim 40 hoogbegaafde jongeren uit het hele land bij aanwezig waren. BureauQ en YoungWorks gaven een korte introductie over het project ‘Hoogbegaafd in Verbinding’, wat precies de bedoeling van het traject is en leggen uit wat de rol van de hoogbegaafde jongeren is. Vanuit het Ministerie benadrukte Henk Post (directeur Voortgezet Onderwijs) het belang voor aandacht voor uitblinkers. In vier groepen worden de wensen voor en de visies op het platform van alle aanwezige jongeren verzameld. Twee leden van elk groepje presenteerden de uitkomsten aan de anderen. Samen met de uitkomsten van het onderzoek vormt dit mooie output om te gebruiken voor de rest van het project.

Co-creatie
Met acht jongeren en in samenwerking met de ontwerper van de site werkten we tijdens een co-creatie sessie aan de verdere uitwerking van alle ideeën. Door de nauwe samenwerking tussen het ministerie en de jongeren ontstaat eigenaarschap van beide partijen. Naast het concreet ontwikkelen van de website creëerden we met deze sessie een waardevolle ontmoeting.
Tijdens de eerste co-creatie wordt het idee van een online magazine geboren; een plek waar hoogbegaafde jongeren hun interesses met elkaar kunnen delen en elkaar kunnen inspireren. Al snel blijkt ook dat een agenda niet mag ontbreken op het platform; offline bijeenkomsten vinden ze erg belangrijk. Daarnaast behandelen we het uiterlijk van de site. Aan de hand van een groot aantal printscreens van bestaande websites geven jongeren aan wat ze wel en niet mooi vinden. Conclusie is dat de site vooral erg overzichtelijk moet zijn, zonder veel poespas, maar met een eigen uitstraling.

Online co-creatie
Op basis van de eerste twee sessies starten de ontwerpers en bouwers met hun werk aan de website. De eerste pagina-indelingen en ontwerpen zijn in twee rondes beoordeeld door twintig jongeren via een Facebook groep. Zo kregen de ontwerpers en bouwers van de site concrete en nuttige feedback voor de verdere ontwikkeling.
Feedback van een van de deelnemers (meisje, 17 jaar):

  • Ik vind de blokken erg overzichtelijk
  • Ik vind de grote foto’s ook goed, vooral als ze in het bovenste vak (van de drie horizontale vakken) staan. Dit trekt de aandacht!
  • Ik vind de titel te klein. De titel moet er voor mij uit springen.

Website test
Op basis van alle inbreng en feedback van jongeren is een eerste versie van de site ontworpen. Voor het daadwerkelijke bouwen begint, testte de onderzoeksafdeling van YoungWorks het ontwerp. Tien jongeren vertelden wat zij ervan vinden en laten voor de laatste keer hun licht schijnen over de structuur en het design van het geheel. Na nog wat kleine aanpassingen begint het echte bouwen.
Workshop schrijven
Tijdens het traject komt keer op keer naar voren dat de content van de website erg belangrijk is. Daarom geven we vijf jongeren met interesse in journalistiek en een functie als redacteur een workshop schrijven. Copywriter Miriam Landman geeft de jongeren tips over het schrijven van online copy. Na afloop van de training worden de eerste teksten van de deelnemers beoordeeld via de Facebook groep. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk dat teksten op BrightLights.nl best iets langer mogen zijn dan op andere websites en dat de jongeren persoonlijke verhalen erg waarderen.

Redactie
Tijdens de daadwerkelijke bouw en het testen van de website, zit ook de redactie niet stil. Het is een enthousiaste groep jongeren die hard werkt aan BrightLights.nl. De redactie bestaat uit Yvonne, Levi, Nathalie, Wiebke, Yara, Sander, Chagajeg en Marijke. Naast de vaste schrijvers is iedereen welkom om een bijdrage te leveren. Zo schreef Sadaf een artikel met tips tegen stress tijdens de toetsweek en publiceert Dolores binnenkort een column op de website.
Lijkt het je ook leuk een bijdrage te leveren of heb je vragen of opmerkingen over BrightLights.nl? Stuur een e-mail naar Nicole via info@brightlights.nl. Ben je benieuwd naar het online magazine voor en door hoogbegaafde jongeren? Ga naar www.brightlights.nl.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.