BètaMentality

Youngworks


Hoe interesseer je jongeren op een positieve en spannende manier voor een toekomst in bètatechniek? Prikkelt de manier waarop organisaties nu communiceren over bètatechniek misschien vooral een bepaald type jongere en schrikt het andere juist af? Het BètaMentality–model geeft je handvatten om gerichter te communiceren met jongeren over bètatechniek.

Nederland kent een breed scala aan bètatechnische opleidingen en er is volop werkgelegenheid in deze sector. Toch kiest momenteel maar 17% van de Nederlandse jongeren voor een toekomst in de bètawereld. Platform BètaTechniek heeft als doelstelling dat structureel 15% meer leerlingen en studenten kiezen voor bètatechnisch onderwijs en dat bestaand talent in bedrijven en onderzoeksinstellingen beter wordt benut. Daarom nam het Platform het initiatief om uitgebreid onderzoek te laten uitvoeren door YoungWorks en Motivaction om beter inzicht te krijgen in de vraag hoe je jongeren kunt interesseren voor de wereld van bètatechniek. Hieruit is BètaMentality ontstaan.
BètaMentality is een nieuw model dat de doelgroep jongeren van 14 t/m 18 jaar indeelt in vier groepen (en vloeit voort uit het model YoungMentality). Kijkend door de bril van BètaMentality ontdek je dat ‘de jongere’ niet bestaat en ontdek je vier bèta-types die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètawereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen.
BètaMentality is ontwikkeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de vraag hoe je jongeren kunt enthousiasmeren voor bètatechniek en die hierin een volgende stap willen zetten. Zowel professionals in het voortgezet onderwijs en binnen technische vervolgopleidingen als werkgevers in bètatechnische sectoren krijgen met BètaMentality nieuwe inzichten voor hun marketing- en communicatiebeleid.
Maak in de publicatie BètaMentality ‘jongeren boeien voor beta en techniek’, kennis met de vier bèta-types en wat hen kan prikkelen om voor bètatechniek te kiezen. Vraag jezelf vervolgens welk verhaal je als organisatie eigenlijk vertelt en welk type jongere dit aantrekt en afstoot. Hoe kun je dit verhaal gaan aanpassen om meer jongeren te interesseren voor een opleiding of beroep in de technische sector? Er is ook een website over BètaMentality waar je op de hoogte wordt gehouden van praktijkcases en nieuws rondom het model.
Download: BetaMentality (PDF)

Disclaimer Back to top