Betalen met je sociale waarde

Youngworks Trendteam


“Geld is zó 2014, tegenwoordig betaal je met social media”, is het motto van het Noorse kledingmerk Onepiece. Dit merk geeft met het initiatief #socialcurrency fikse kortingen weg aan online influentials, oftewel jongeren met veel volgers op social media. Sociale waarde omzetten in geld, is dit de toekomst?

Via de online wereld je geld verdienen is niets nieuws. Al een aantal jaar verdienen jonge bloggers geld en producten via hun blog en social media-kanalen. In 2012 ontstond Wahooly, (al eerder schreven wij een artikel over cashen met je invloed via Wahooly) een platform waarbij jongeren zich kunnen inzetten om een start-up de wereld in te krijgen. Door middel van een ‘social media puntensysteem’ konden jongeren geld verdienen en meeliften op het succes van de start-ups. Hoewel het met de bloggers goed gaat en steeds meer jongeren op deze manier hun brood verdienen, bleef het succes van Wahooly uit.

Met het initiatief #socialcurrency wordt het ‘sociale-waarde-systeem’ naar de next level getild. Je kunt nu namelijk naast geld verdienen ook betalen met social media. Via de webshop van Onepiece kunnen jongeren hun Pinterest, Instagram, Twitter, Tumblr, Vine, Pinterest en/of Youtube-account koppelen aan het betaalsysteem. Vervolgens worden het aantal volgers geteld en omgezet in geld. Heel snel rijk word je er niet mee, 500 volgers zijn slechts €1 waard. Voor de jongeren met minder followers is het mogelijk om Onepiece te delen op Facebook en Twitter, hiermee ontvangen ze een korting van in totaal €20.

548186d0-9b70-4a04-ba55-746e3b9ffe6d-970x485-700x350
We vroegen ons trendteam wat ze vinden van dit nieuwe betaalsysteem. “Ik vind dit wel vet eigenlijk!! If I had so much followers, but I don’t. Now I feel sad” zegt Bisola, 21 jaar.

“Er is zeker animo voor, zelf kreeg ik niet heel veel korting maar had het doorgestuurd naar een vriendin die veel Instagram volgers heeft en zij kreeg zo’n onesie gratis! Ik denk dat jongeren sowieso zoveel mogelijk volgers willen hebben.” – Ruben, 27 jaar.

Het hebben van veel volgers lijkt wel een nieuw statussymbool: hoe meer volgers je hebt hoe beter je bent. Mocht dit betalingssysteem in de toekomst ingezet worden door andere bedrijven, dan heeft deze ontwikkeling een keerzijde. De online influentials zullen nog meer status verwerven en nog populairder worden. Het valt daarom te verwachten dat de ‘gewone’ jongeren vaker de behoefte zullen hebben om meer followers te genereren. Door deze ontwikkeling zal de kloof tussen de online influentials en ‘gewone’ jongeren misschien steeds groter worden.

Disclaimer Back to top

Youngworks.nl maakt gebruik van cookies:

Bevestig alstublieft, als u onze tracking cookies accepteert. U kunt ook de tracking weigeren, zodat u onze website kunt blijven bezoeken zonder dat er gegevens naar externe services worden verzonden.