Beautyblogs zijn booming business

Youngworks


Ze bestaan al een tijdje en hebben inmiddels hun plekje op het web veroverd: de beautyblogs. Van nieuwtjes over de laatste en beste beautyproducten tot heuse make-up tutorials: bijna geen product of beautynieuwtje ontsnapt aan de scherpe blik van de beautyblogger. Maar wat is een beautyblog eigenlijk, wie zit er achter en hoe populair zijn deze blogs anno 2013? YoungWorks neemt de beautyblog onder de loep.
 
Het fenomeen: de beautyblog
Dagelijks struinen een heleboel jonge (maar zeker ook oudere) meiden het internet af op zoek naar informatie over de nieuwste beautyproducten, de beste make-up en allerlei tips om er goed uit te zien. Zij vinden hun heil in de meeste gevallen op een van de populaire beautyblogs, die bij sommige enthousiaste bloggers inmiddels zijn uitgegroeid van een hobby tot een echte onderneming. Van het introduceren van nieuwe producten en het bespreken van de laatste beautytrends tot het nagaan welke ingrediënten er in de mascara van Maybelline zitten: de beautybloggers worden inmiddels gezien als erkende specialisten in de beautywereld. Waarom zijn beautyblogs zo populair? De onderstaande quote geeft een kleine, eerste indruk:
Lisette Jonkman (via Zoete-broodjes.blogspot.nl): “Soms betrap ik mezelf erop dat ik dromerig blijf doorklikken, van product naar look naar geurtje naar kledingstuk. In mijn binnenste groeit een hebberig gevoel en het verlangen om deze look en/of deze kledingcombi zelf ook eens uit te proberen.”
In Nederland alleen al zijn er honderden verschillende beautyblogs te vinden waar jonge meiden en vrouwen (tussen de 15 en 30 jaar) enthousiast bloggen over beauty, fashion en lifestyle. Veel producten die populaire beautyblogs aanbevelen, worden in rap tempo door de lezeressen gekocht. Het is dan ook niet gek dat sommige winkels of merken, zoals het in Azië gevestigde Taobao, hier veel gebruik van maken. Taobao houdt de populairste blogs in Azië scherp in de gaten om uit te vinden welke producten hot zijn. Het merk koopt deze producten vervolgens in en vermeld daarbij de aanbeveling en tutorials (korte filmfragmenten waarin het gebruik van het product wordt uitgelegd) van verschillende beroemde bloggers in Azië. Echtheid staat ook hoog in het vaandel: de oprichtster van Taobao test de producten zelf en verkoopt alleen de producten die goed zijn voor haar eigen, gevoelige huid. De mening van andere (invloedrijke) personen, bijvoorbeeld in de vorm van een revieuw, is dus een belangrijk element van een goedlopende beautyblog.
De cijfers
Het grootste beautyblog in Nederland is Beautygloss.nl met dagelijks zo’ n 61.000 unieke bezoekers. De nummers twee (MissLipgloss.nl) en drie (Beautylab.nl) doen het met beide ongeveer 50.000 unieke bezoekers per dag ook niet bepaald slecht. Een reden hiervoor is het feit dat beautyblogs relatief makkelijk te bereiken zijn. Bovendien zijn ze ook niet gebonden aan beperkte publicatieruimte. Bloggers bepalen zelf waarover ze schrijven en kunnen hun blog eenvoudig linken naar andere social media zoals Twitter, Facebook en Youtube.
Volgens Nederlandse beautyblogger Elisa Lee, oprichtster van de beautyblog Memorable Days, hebben beautyblogs meer invloed dan magazines.

“Zodra ik een modeblad opensla, zie ik meestal niets nieuws meer. Bloggers hebben een voordeel dat zij sneller zijn met het verspreiden van het nieuws over de nieuwste collecties en beautytrends. Lezers willen er alles over weten en het liefst nog met foto’s en een review erbij, zodat zij van te voren weten wat ze gaan kopen als het in de schappen ligt. Als lezer leer je de persoon achter de blog kennen, dit zorgt voor vertrouwen in de schrijfster en interesse in de producten waarover ze schrijft. In modebladen weet de lezer niet zo gauw wie de artikelen geschreven heeft en vaak worden er geen reviews gedeeld.”

Het succes
Wat maakt het dat beautyblogs zo populair zijn? Om hier achter te komen is het goed om naar de bezoekers van deze beautyblogs te kijken. Dit zijn vaak jonge meiden en jongvolwassen vrouwen tussen de 15 en 30 jaar. Behalve dat zij zich graag willen onderscheiden, laten zij zich ook door elkaar inspireren. Ook speelt het gebruik van internet een belangrijke rol. Jonge meiden maken hier veelvuldig gebruik van om producten op te zoeken, aan te bevelen en als het ware een digitaal platform te creëren waar zij direct in contact met elkaar staan.
Het beautyblog combineert deze punten en is daarom zo aantrekkelijk. Het platform is relatief gemakkelijk te bereiken, lezeressen vinden leeftijdsgenoten met dezelfde interesses en wisselen ervaringen uit over de producten die ze gebruiken. Er ontstaat een ‘groepsgevoel’. Toch is er ook sprake van het behoud van de eigen identiteit. De blogger reviewt maandelijks namelijk zoveel diverse producten dat de lezer een ruime keuze heeft. Je kiest dus wat bij je past. Ook is er een mogelijkheden om te reageren op de geplaatste artikelen. Op deze manier ontstaat er een dialoog tussen de blogger en de lezer en word de afstand verkleind.

Elisa Lee: “Voor lezers is een beautyblog een bron voor het ontdekken van nieuwe producten, merken en de laatste trends. Dit is één van de redenen waarom beautyblogs zo populair zijn geworden. Voor de lezer is het goed om te weten welke producten goed zijn en welke beter vermeden kunnen worden. Goede en slechte reviews kunnen invloed hebben bij het kopen van een product. Zulke informatie zou je echter niet vinden in modebladen. De persoon achter de blog is ook erg belangrijk. Als je een persoonlijke schrijfstijl hebt (…) zal dit een persoonlijke touch geven op de beautyblog. Hierdoor wordt de schrijfster al snel als een “vriendin” gezien door de lezer. Lezers zullen veel sneller iets aannemen van een beautyblogger dan wanneer zij een reclamespot op televisie zien.”

Beautyblogs uit Nederland
Nederland kent ook een aantal populaire beautyblogs. We beschrijven de twee grootste blogs van dit moment.
Beautygloss.nl
Schermafbeelding 2013-04-23 om 15.55.23
Gepassioneerd beautyblogger en de eerste beautyblog die Nederland ooit rijk was. Met 61.000 unieke bezoekers per dag houdt Mascha Feokistova (26 jaar) aan haar blog een fulltime baan over. Naast het bloggen over de laatste beautyproducten, organiseert Mascha jaarlijks ook de Beautygloss party waar haar lezers aan allerlei beautyactiviteiten kunnen deelnemen.
MissLipgloss.nl
Schermafbeelding 2013-04-23 om 15.57.02
Cynthia Schultz begon op haar zestiende te bloggen. Inmiddels is Cynthia 21 jaar en werkt zij naast het runnen van MissLipgloss als freelance beautyredacteur voor de CosmoGirl. Ook beschikt MissLipgloss nog over een webshop. Hier kunnen producten die Cynthia persoonlijk uitgekozen en getest heeft, gekocht worden.
Lifesplash.nl
Schermafbeelding 2013-04-24 om 09.55.39
Als winnares van de Gouden Apenstaart (voor de beste website door kinderen) timmert Jiami Jongejan (13 jaar) succesvol aan de weg om een groot beautyblogger te worden. Ze weet precies waar meiden van haar leeftijd behoefte aan hebben en schrijft op een vrolijke manier. Zeker eentje om in de gaten te houden!
Kortom: de beautyblog is een uitstekende manier om een brede groep, maar ook een hele specifieke groep cosmeticagebruikers te bereiken. Lezeressen zijn altijd up to date wat betreft de nieuwste beautytrends en zijn bewust bezig met cosmetica. Door het koppelen van de beautyblog aan andere social media, kan er snel een grote groep bereikt worden. Ook kunnen beautyblogs voor belangrijke informatie zorgen, zoals het achterhalen wat de mening van de doelgroep over een bepaald product is. Beautyblogs groeien in populariteit en zijn anno 2013 een fenomeen waar rekening mee gehouden moet worden.

Disclaimer Back to top