Alles in de cloud: gamen zonder console

Youngworks Trendteam


Vroeger was de eerste vraag, die je als gamende 12-jarige, aan iemand stelde bij wie je ging spelen: “heb jij een GameCube of een PlayStation?” Welk merk console je had bepaalde niet alleen welke spellen je wel en niet kon spelen; het zei ook iets over je spelvoorkeur. De meeste ‘casual’ games (spelletjes die ook voor basisschoolkinderen en gezinnen geschikt zijn, zoals Pokémon) kon je spelen op een GameCube, terwijl voor de PlayStation allerlei schietspellen beschikbaar waren. Met cloud-gaming vervaagt deze, soms sterke voorkeur voor spel en console, want hiermee kun je alle spellen die je leuk vindt spelen vanuit de cloud.

Sinds 1983, toen Nintendo’s eerste console uitkwam, is er veel veranderd. Niet alleen hebben we nu de Wii en de PlayStation 3, ook zijn er verschillende handhelds (consoles die je in je hand houdt en op batterijen werken, in plaats van dat je hem aansluit op je televisiescherm). Smartphones worden met de nieuwste snufjes uitgerust en dienen steeds vaker als gameconsole. Denk maar aan het populaire Angry Birds, dat het gemakkelijkste via een smartphone te spelen is. De traditionele game-industrie wordt al langere tijd bedreigd door de steeds groter wordende groep mensen die games (die in de winkel 50 euro kosten) illegaal downloaden. Maar er glooit hoop aan de horizon voor de game-industrie. Er begint langzaam maar zeker een nieuw, veelbelovend fenomeen op te komen: cloud-gaming.
Cloud-gaming is revolutionair, omdat het alles centraliseert. De games die je speelt staan niet meer opgeslagen op je eigen computer of op een cd’tje in je kast, maar bevinden zich op een centrale computer (een soort server), die de cloud wordt genoemd. Jouw computer maakt connectie met die computer en haalt daar alle informatie vandaan die voorheen van een cd´tje gelezen werd. Je kunt het zien als een soort online bibliotheek; je hoeft je boeken (of games) niet meer thuis in je kast te bewaren, ze staan nu allemaal bij elkaar bewaard en het internet geeft je toegang tot de collectie. En dat niet alleen; de centrale cloud-computer wordt ook gebruikt om het spelletje af te spelen. Vóór cloud-gaming had je om te gamen een vrij krachtige computer nodig om bijvoorbeeld grafische effecten te laden, maar bij cloud-gaming doet de centrale computer al het werk. Het enige wat jouw computer doet is connectie maken met de cloud, wat zelfs met minder snelle internetverbindingen mogelijk is. Zo kun je dus gebruik maken van de rekenkracht van een veel snellere computer (eigenlijk zelfs van heel veel computers die aan elkaar verbonden zijn).
Bekijk hier een filmpje waar wordt uitgelegd hoe cloud-gaming in zijn werk gaat.
De vraag is natuurlijk: wie beheert die bibliotheek? Er zijn pas een paar bedrijven die dit doen, maar verreweg de grootste is OnLive. Zij bieden veel verschillende games aan voor een relatief lage prijs. Bovendien bieden ze hun service aan voor zowel PC als Mac.
Dat is eigenlijk het mooiste aan cloud-gaming; het brengt gelijkheid. Iedereen kan nu dezelfde games spelen. De scheiding tussen casual-gamers en ‘hardcore’-gamers vervaagt, omdat iemand die meestal schietspelletjes speelt, zoals als Call of Duty, nu ook eens Lego Batman kan proberen. Bovendien heb je voor OnLive en andere cloud-services geen snelle computer nodig en sparen voor een dure console hoeft al helemaal niet meer.  Doordat de drempel om een spelletje te spelen door cloud-gaming zo laag is geworden, zou het zo misschien wel eens de redding van de game-industrie kunnen worden.

Disclaimer Back to top