Youngstore: de smartphonewinkel voor jongeren

Vorige week opende YoungStore in Amsterdam: de eerste smartphonewinkel geheel gericht op jongeren. In dit nieuwe winkelconcept van MTV en T-Mobile kunnen jongeren zich vergapen aan de nieuwste smartphones en (muziek)accessoires en gadgets voor hun telefoon. Naast de nieuwe abonnementen van MTV Mobile is ook het interieur helemaal toegespitst op de jongere doelgroep. Wij stuurden Trendteamlid Caspar (18 jaar) op pad om eens een kijkje te nemen.

In de winkel staat de beleving van jongeren centraal. Via touchscreens kunnen ze het aanbod aan abonnementen en gadgets bekijken en zelfs uitproberen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een koptelefoon aansluiten op hun smartphone om muziek te luisteren. Op de grote schermen wordt een mix van muziek, video en MTV-shows vertoond. Naast mobiele abonnementen richt MTV Mobile zich ook op de offline entertainmentbeleving van jongeren, zoals Club MTV en Amsterdam Open Air. Dat klinkt best veelbelovend!

Trendteamlid Caspar: “Ik was vanmiddag even aan het kijken in de Youngstore. Het is een telefoonwinkel zoals je die wel meer hebt in de Kalverstraat: met helpdesks en vooral rijen telefoons en enkele accessoires. Het verschil is dat deze winkel gesponsord is door MTV en zich meer richt op jongeren. In de inrichting is dat te merken: alles ziet er net wat vrolijker, frisser uit dan de saaie, zakelijke telefoonwinkels een paar ramen verderop. De winkel is kleuriger – veel MTV-roze – en er is veel aandacht voor muziek, met een aantal (dure) hoofdtelefoons uitgebreid uitgestald. Achterin zijn een paar bankjes met kussens, waar je even chill kunt zitten en ook daar muziek kunt luisteren en ondertussen natuurlijk op een telefoon of tablet van de winkel je Facebook checken. Wat ik verder heel handig vond – ik weet niet of ze dat op andere plekken ook hebben – was een automaat om je beltegoed op te laden, een soort ATM voor simkaarten. Het is wel te merken dat de winkel erg gesponsord is. T-Mobile abonnementen zijn helemaal niet de goedkoopste, dus wat dat betreft kunnen jongeren beter ergens anders heen. Maar ook bij bijvoorbeeld de iPhone-cases was er niet veel diversiteit qua merken.”

Caspar vroeg nog een aantal jongeren om hun mening over de winkel.

Trendteamlid Boyd (17 jaar): “Ik zou niet speciaal naar deze winkel gaan. Ik krijg de indruk dat er weinig speciale dingen in de winkel zijn. Ik lees alleen: speciale inrichting (banken?) en speakers waar je een eigen device op kan aansluiten. Als dat het is, vind ik het niet zo bijzonder en zou ik net zo goed naar de mediamarkt toe kunnen gaan of m’n toestel online kunnen bestellen. Online vind ik toch het makkelijkst! Ik zou investeren in een goede, duidelijke online omgeving in plaats van een winkel.”

Trendteamlid Ruben (24 jaar): “Ik bestel mijn toestel niet meer online bij grote providers. Als er dan iets is met je toestel moet je in een grote winkel uren wachten totdat je geholpen wordt. Ik zit nu bij een klein zaakje waar alles heel snel gaat en ook reparatie altijd snel en gratis is.”

Meisje (15 jaar):“Ik vind het echt cool, maar zou er niet zomaar heen gaan om even rond te kijken. Als ik een smartphone ga kopen, wil ik er wel kijken, maar eigenlijk doe ik dat liever online. Daarnaast vind ik T-Mobile wat te duur.”

Jongen (18 jaar):“Ik vind de samenwerking met MTV erg leuk. Ik zou er heen gaan om een goede hoofdtelefoon te kopen en voor prijsvragen van MTV.”

Het eindoordeel van Caspar:

“Als je in de Kalverstraat rondloopt is het zeker een leuke winkel om even binnen te stappen, maar als je een abonnement wil kopen heb je genoeg aan het internet. De focus op jongeren is goed gelukt, omdat je je als jongere in de winkel helemaal op je plek voelt. Maar dat betekent niet dat de Youngstore voor jongeren ook nódig is.”

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.