Vrijzinnige vrouwen

Update

Vriendencollectieven

Een gezamenlijke weg naar succes

Je bent jong, creatief en net zoals je vrienden klaar om de wereld te veroveren. De weg naar succes is vaak lang, maar wanneer je hem collectief bewandelt kan hij in een stroomversnelling raken. We zien steeds vaker vriendencollectieven oppoppen. Door hun krachten en kennis te bundelen, en elkaar wederzijds te promoten, genereren vrienden (gezamenlijk) succes.

‘GOLDFISHED, the Southern Creative Movement’ is een mooi voorbeeld. Dit Tilburgse collectief host vooral events waar ‘live art’ wordt gemaakt. Terwijl DJ’s beats produceren, tonen kunstenaars live hoe zij te werk gaan. Denk hierbij aan fashion, design, tattoos of graffiti. Onmisbaar – binnen ieder collectief – is een goede fotograaf. Door hun activiteiten te visualiseren en delen op social media vergroten ze hun bereik. De roots van de GOLDFISHED-members liggen in Brabant, maar ze hosten onlangs bijvoorbeeld ook een stage op de Modefabriek in Amsterdam. Het collectief groeit, zowel in omvang als succes door te werken vanuit liefde voor elkaar én hun samenwerkingspartners.

Terwijl de ‘GOLDFISHED-family’ hard timmert aan de weg naar succes zijn er ook jonge vriendencollectieven die zichzelf al lang en breed bewezen hebben. Zo hebben de vijf twintigers achter de streetwearlabels ‘Daily Paper’, ‘Filling Pieces’ en ‘Olaf Hussein’ inmiddels wereldwijd(!) succes. Ooit begonnen zij gezamenlijk Daily Paper: een urban lifestyle blog over kleding en events. Inmiddels beheren zij, zonder mode-opleiding, labels die zeer invloedrijk zijn binnen de (Nederlandse) jongerencultuur. De Co-founder van Daily Paper ziet zichzelf niet alleen als eigenaar van een streetwearlabel, maar als vertegenwoordiger van iets groters: “jonge mensen uit grote steden die zelf iets hebben opgezet.”

Ook ‘SMIB’ (het omgekeerde van Bims, de Bijlmer) is een mooi voorbeeld. Dit multidisciplinaire collectief uit Amsterdam Zuid-Oost bestaat uit kunstenaars zonder creatieve grenzen: ze maken kleding, produceren muziek en organiseren festivals binnen de Nederlandse hiphop-scène. Het collectief streeft naar gelijkheid en positiviteit, deze boodschap dragen zij o.a. uit in poëtische rapteksten en een unisex kledinglijn. Vanaf 28 oktober exposeert het collectief  ‘SMIB World‘: een kunstexpositie waarmee zij laten zien dat jongeren de stem van een nieuwe generatie zijn, waarin talent en niet opleidingsniveau voorop staat.

Door samen vanuit passie en liefde te werken geven vriendencollectieven op een unieke wijze invulling aan ‘professioneel succes’ . Hun succes vertelt een prikkelend verhaal aan alle jongeren in Nederland. Met een positieve en toekomstgerichte instelling staan de multiculturele, stedelijke collectieven lijnrecht tegenover het egocentrisme en de competitiviteit die regelmatig de overhand hebben in succes stories. Juist het collectieve karakter en het slim inzetten van gebundelde krachten zijn de key tot succes en daarmee inspireren de collectieven jongeren in heel Nederland: “Hoe vet is het als je succesvol kan zijn samen met je vrienden?

Header: Goldfished.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.