#TidePodChallenge

Wasmiddel of snoepjes?

Je hebt er afgelopen maand waarschijnlijk al over gehoord; de #TidePodChallenge. Wastabletten van Tide – Tide Pods – gingen als warme broodjes over de toonbank in Amerika en Engeland, maar niet voor het draaien van wasjes. Volgens sommige jongeren zien de wasmiddeltabletten er namelijk net zo lekker uit als snoepjes. Jongeren filmden zichzelf terwijl ze de capsules kapotbeten, met alle gevolgen van dien. En zo ontstond een van de gevaarlijkste internet challenges tot nu toe. Alles voor de views? 

De challenge is ontstaan in Amerika, als grap. In 2015 schreef The Onion, een nieuwsblad met ironisch uitgangspunt, een artikel over de kleurrijke wasmiddeltabletten,TidePods, geschreven vanuit het oogpunt van een kind: So with God as my witness, I swear to you: I’m going to find that container of multicolored pods, I’m going to take one out, I’m going to shove it in my mouth, and I’m going to chew it up and swallow it down, and nothing and no one is going to stand in my way.”

Twee jaar later, in maart 2017, kwam er een video online met de titel ‘Don’t Eat The Laundry Pods’. De afzender was dit keer de website CollegeHumor en in de video zie je een student in strijd met zijn gedachten over het eten van een Tide Pod. Hij omschrijft de pod als ‘beautiful candy’ en ‘candy- ravioli’.

De toon van CollegeHumor was, net als bij The Onion, ironisch, maar de grap liep behoorlijk uit de hand. Als eerste kregen we te maken met de #TidePodChallenge memes, een nog onschuldige manier om uit te beelden hoe lekker de Tide Pods wel niet zijn. Daarna werd het serieus; tieners in heel Engeland en Amerika gingen de capsules écht eten.

Uit een rapport van de European Commission blijkt dat wanneer je een kleine hoeveelheid binnen krijgt, dit vooral kan leiden tot geïrriteerde slijmvliezen. Bij een grotere hoeveelheid krijg je last van diarree en braaksessies. Problemen met ademen is het volgende punt en uiteindelijk kan het zelfs tot je sterfbed leiden.

De American Association of Poison Control Centers kreeg in de eerste 15 dagen van 2018 (toen de challenge op z’n hoogtepunt was) al 39 meldingen binnen van mensen die zich opzettelijk hadden blootgesteld aan giftige stoffen. Ter vergelijk: In heel 2017 kwamen er maar 53 van deze meldingen binnen. Online vind je verschillende berichten, en vele speculaties, over het aantal slachtoffers.

Tegengeluid
De producent van de capsules, Tide, nam de challenge serieus door op hun website een hele pagina te wijden aan het veilig gebruiken van de capsules. Ze zetten zelfs het rolmodel en American football-speler Rob Gronkowski a.k.a Gronk in om jongeren te overtuigen geen Tid Pods te eten, en maakten zo een slimme inhaker op de Super Bowl.

Ook op Twitter lieten ze van zich horen met een knipoog naar de Super Bowl:

Maar ook YouTube kwam in actie door alle schadelijke content van de #TidePodChallenge te verwijderen. Een woordvoerder vertelde aan CNN dat “de community richtlijnen van YouTube inhoud verbieden die bedoeld is om gevaarlijke activiteiten aan te moedigen, die risico op fysieke schade met zich meebrengen”. Vanuit ons trendteam kwamen alleen maar positieve reacties op het verwijderen. “Zo worden er niet meer kinderen en jongeren aangezet tot deze challenge.”

Op YouTube vind je nu wel nog verschillende filmpjes die een duidelijke tegenreactie geven tegen de challenge, zoals deze video:

Ons trendteam heeft het volgende over de challenge te zeggen:

Saskia 23 jaar: “Deze mensen gaan echt ver om te shockeren, en daarmee de aandacht te trekken. En ook al weten ze dat ze een retourtje ziekenhuis riskeren, doen ze het toch? Bizarre trend.” 

Tom 20 jaar: “Wel slim dat ze de filmpjes laten staan waar in men uitlegt dat de challenge onnozel en onverstandig is.” 

Florian 22 jaar: Het is goed dat mensen op een grappige manier andere mensen willen laten zien dat het ridicuul is. Maar ik denk dat ze het vooral doen om zelf meer views op YouTube te krijgen.” 

Andere challenges
The Tide Pod challenge doet natuurlijk ook denken aan andere challenges met betrekking tot het eten en drinken van rare dingen. Al deze challenges hebben gemeen dat ze risico’s met zich meebrengen, zoals moeilijk kunnen ademen en overgeven. Maar dat mag de pret niet drukken voor sommige YouTubers.

Even op een rijtje:

  1. Misschien niet de meest bekende challenge, maar zeker wel de heftigste, was de ‘Drinking Bleach Challenge’ deze kwam voor het eerst op in 2012. Een Canadese puber probeerde zo zelfmoord te plegen. Nadat dit bekend werd in de media werd het groter op YouTube, bijna alle content van het drinken van bleek is verwijderd, maar er zijn wel pranks van.
  2. Een andere hype die we allemaal wel kennen is ‘The Cinnamon Challenge’ populair sinds 2011, maar nog steeds uitgevoerd door YouTubers. Bij deze challenge is het de bedoeling dat je een eetlepel kaneel inneemt en filmt wat er dan gebeurt.  
  3. Dan hebben we ook nog ‘The Banana and Sprite Challenge’, die misschien iets minder bekend is. Deze challenge speelt sinds 2012. Het idee is dat je meerdere bananen eet en vervolgens Sprite gaat drinken. De meesten die dit uitproberen gaan vrijwel direct over hun nek.
  4. Als laatste uitdaging: ‘The Hot Pepper Challenge’ populair sinds 2014. Hier worden verschillende soorten pepers gegeten, van lichte varianten tot de meest scherpe ter wereld. Melk is hier heilig, het werkt namelijk verzachtend. Door sommigen wordt het tijdens de challenge wel gedronken, anderen vinden dat je ‘af’ bent wanneer je een glaasje tussendoor drinkt.

Verantwoordelijk
Wat ik me afvraag: hebben CollegeHumor en The Onion kunnen voorzien dat het eten van Tide Pods zo uit de hand zou lopen? Ze slingerden een ‘grap’ de lucht in en gaven zo aanleiding tot een nieuwe, levensgevaarlijke challenge. Terwijl je ergens kan weten dat als je iets idioots oppert, hoe hard je ook roept dat je het niet moet proberen, er altijd jongeren zijn die het gaan nadoen, omdat ze minder nadenken over wat er op de lange termijn kan gebeuren. Sterker nog, soms lijkt het wel: hoe extremer, hoe beter. Daarmee zijn ze ook wel mede verantwoordelijk voor de #TidePodChallenge.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.