Subculturen (her)leven

Gespot binnen de Nederlandse festivalscène

Wie denkt dat subculturen typisch jaren ’90 zijn heeft het mis. Terwijl jongeren in het reguliere straatbeeld minder divers lijken, floreren subculturen binnen de festivalscene op soms extreme wijze. Jonge festivalbezoekers tonen een verscheidenheid aan stijlen die hun oorsprong vinden in ‘oude’ subculturen en in hedendaagse movements.

Hiphop – De festivals Appelsap en Woohah maken duidelijk dat de hiphop-scene nog altijd veel jonge aanhangers heeft. Terwijl de stijlinvloeden voorheen vooral uit Amerika kwamen, voeren nu rappers van eigen bodem de boventoon. Zo staat de rapper Bokoesam bekend om zijn opvallende ‘swag’ style, die volgens hem regelmatig gekopieerd wordt. Toch zijn hier ook nog veel mode-invloeden uit de jaren ’90 aanwezig: gouden kettingen, grilzz en twerkende meiden met ingevlochten vlechten. Op festivals, maar ook in het straatbeeld, kenmerkt deze subcultuur zich door de overvloed aan merknamen. De logo’s van ‘Supreme’, ‘Daily Paper’ of ‘Stussy’ versieren vele kledingstukken. Onmisbaar accessoire binnen deze scene? De populaire Fanny Pack, het bekende heuptasje uit de jaren ’90.

Hippie – Naast de hiphopper is ook de hippie (nog) lang niet uitgestorven. Waar vijftig jaar geleden tijdens de ‘Summer of Love’ nog werd gepleit voor wereldvrede, predikt de hippie vandaag de dag voor zijn of haar eigen vrijheid. Hoe dit zich uit? Door op paradijselijke festivals, als Buiten Westen en Amsterdam Open Air, te shinen in ultieme hippie-outfits: voor meisjes een flared jeans met bloemenprint, vintage bikinitop en een overdose aan sieraden. Jongens creëren de hippie look met een (foute) tweedehands blouse en John Lennon-zonnebril. De festivalstages dragen namen als ‘happy feelings’, dit gevoel wordt uitgedragen in de elektronische muziek waarop de kleurrijke bezoekers onbezonnen dansen. Opvallend zijn de vele hoofd-accessoires: de sailorhat, hoed of bandana. Gedragen door zowel jongens als meisjes.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.