Social jobhunting: Jongeren bereiken via Instagram

Ons Trendteam ziet ze steeds vaker langskomen op hun Instagram feed: vacatures. Waar LinkedIn het meest logische social medium lijkt om te adverteren voor banen, verkennen steeds meer bedrijven de mogelijkheden om juist via andere sociale kanalen hun vacatures onder de aandacht te brengen. Wat zijn de voordelen van Instagram en wat vinden jongeren eigenlijk van deze aanpak? Wij gingen hierover in gesprek met ons Trendteam.

 

 

Wat maakt Instagram geschikt?

Met haar enorme populariteit lijkt Instagram een logisch platform om nieuwe werknemers te werven. We hebben het platform afgezet tegen LinkedIn en de ervaring van het Trendteam bevraagd.

Instagram zit bij jongeren meer in het systeem dan LinkedIn
Het belangrijkste verschil tussen LinkedIn en Instagram is dat LinkedIn (bijna altijd) puur voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, waar Instagram juist een kanaal is dat veel meer bij het dagelijkse leven van jongeren aansluit. Dat zie je ook terug in het gebruik. Zo blijkt uit onderzoek van Newcom (uitgevoerd in januari 2018) dat van de 4,4 miljoen LinkedIn gebruikers slechts 11% dagelijks gebruik maakt van Linkedin, terwijl van de 4,1 miljoen Instagram gebruikers ruim de helft dit platform dagelijks gebruikt. Met het explosieve gebruik van de Instagram Stories is ongetwijfeld het dagelijks gebruik van Instagram sinds het onderzoek van Newcom nog sterker toegenomen.

Ik heb zo mijn fases dat ik veel op LinkedIn kijk, maar tegenwoordig vergeet ik dat eigenlijk een beetje. Ik voeg alleen connecties voor mijn netwerk toe en af en toe scan ik de berichten die worden gedeeld. Ik zie niet echt vacatures voor mijn doelgroep.” – Laura, 23 jaar

Bovendien geven meerdere Trendteamleden aan dat zij de omgeving van LinkedIn niet aantrekkelijk vinden om daar tijd door te brengen. De lay-out vinden zij erg zakelijk en zij hebben het gevoel dat LinkedIn meer voor ouderen bedoeld is. Instagram is daarentegen veel meer een platform dat uitnodigt om te ontdekken en inspiratie op te doen, wat voor jongeren in hun opgroeiende fase juist zo belangrijk is.

“LinkedIn is eigenlijk de perfecte website voor vacatures, omdat het vooral zakelijk is. Alleen zit ik er bijna nooit op, omdat het aanvoelt als iets dat oude mensen gebruiken. Dit komt vooral door de kleuren die ze gebruiken. Ik kijk liever op een website die een goed design heeft en fris aanvoelt.” – Chris, 24 jaar

Met Instagram vacatures bereik je niet alleen de actieve zoekers
Vacatures van LinkedIn komen vooral onder de aandacht bij jongeren die ook actief op zoek zijn. Hierdoor mis je een grote groep jongeren die wellicht niet pro-actief zoekt, maar er wel voor open staat om eens rond te kijken. Soms zijn dit juist de jongeren die je graag wil hebben en daarvoor biedt Instagram juist uitkomst.

“Ik zit nu ook in een fase dat ik me erg aan het oriënteren ben op de banenmarkt. Gesponsorde vacatures op Instagram geven me toch een goed beeld van wat er allemaal is.” – Saskia, 24 jaar

Maar soms kunnen vacatures op Instagram ook storend zijn
Niet alle trendteamleden zijn enthousiast over de vacatures op Instagram. De vacatures sluiten niet altijd aan op de verwachtingen van jongeren bij het gebruik van Instagram.

“Het is vaak niet interessant genoeg. De vacatures mogen meer op mij als persoon gericht zijn, niet aan millennials over het algemeen. Daardoor voel ik mij minder aangesproken.” – Florian, 23 jaar
“Ik vind het goed dat er op originele manieren wordt nagedacht over vacatures aanbieden, maar ik denk wel dat zo’n vacature op Instagram op veel mensen overkomt als reclame en daarvoor zit je gewoon niet op Instagram. Je wil de foto’s van je vrienden zien en geen reclame.” – Noa, 19 jaar

Hoe stel je een effectieve Instagram vacature op?

Wil jij specifiek jongeren bereiken met jouw vacaturetekst, dan is Instagram zeker het overwegen waard. Maar waar moet je op letten? Samen met ons Trendteam hebben we een serie belangrijke richtlijnen opgesteld.

Tip 1 – Kies een opvallend beeld
Instagram is een beeldenplatform. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de Instagram feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt sterk of de ontvanger verder klikt of leest.

De plaatjes moeten in één keer duidelijk aangeven waarover het gaat. Vaak klik ik het in mijn Insta Story door als het er uitziet alsof het niet voor mij bestemd is, terwijl het dan vaak alsnog interessant kan zijn.” – Ellen, 24 jaar

Tip 2 – Voorkom overdreven geposeerde foto’s
Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet dat het duidelijk in scène gezet is.

“Soms zie je bij vacatures op Instagram in scene gezette foto’s of van die typische stock foto’s. Dat spreekt mij minder aan.” – Laura, 23 jaar

Tip 3 – Gebruik steekwoorden i.p.v. lange teksten
Wanneer je een tekst toevoegt aan je Instagram vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.

“Gebruik keywords / hashtags (over de inhoud / aantal uur enz.), zodat je niet heel de vacature hoeft te lezen maar in één oogopslag kunt zien of het wat voor je is.” – Ellen, 24 jaar

Tip 4 – Doe niet “te tof”
En pas ook vooral op dat je niet “te tof” doet. Ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad, die met “Hey Tjappie” en nog meer jongeren slang connectie probeerde te maken met jongeren in de gemeente? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd.

“Ik heb gemerkt dat bedrijven die jongeren zoeken vaak proberen om in jongerentaal te praten. ‘dik geld of doekoes verdienen’ is heel raar om in je tijdlijn tegen te komen en meestal een enorme misser. Ik denk dat duidelijkheid in een vacature het het belangrijkst is.” – Sahra, 16 jaar

Tip 5 – Link naar een “jongeren proof” vacaturetekst
Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacature tekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor jongeren een serieuze kwestie. Lees hier ook 5 tips om jouw vacature jongerenproof te maken.

Wil je meer weten over hoe je een aantrekkelijke werkgever voor jongeren wordt? Mail gerust je uitdaging naar debby@youngworks.nl

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.