Vrijzinnige vrouwen

Update

Nieuws op je timeline: is het niet te vluchtig?

Jongeren hebben juist behoefte aan duiding

Al jaren hoor je regelmatig dat traditionele nieuwsmedia jongeren moeilijk weten te bereiken. De laatste tijd zien we echter interessante initiatieven die het tegendeel lijken te bewijzen. Op social. Tegelijk bewijst onderzoek dat jongeren ook behoefte hebben aan context bij nieuwsfeiten. En juist die context zien we bij nieuwsmedia te veel in de knel komen op social.

‘Waarom interesseren jongeren zich zo weinig voor het nieuws?’ Over die vraag hebben tal van onderzoekers zich al gebogen. Gelukkig valt het met de zogenaamde desinteresse wel mee: zo’n 60% van de jongeren consumeert volgens het SCP dagelijks nog steeds een goede dosis nieuws. Toch blijkt het bereiken van jongeren voor veel nieuwsmedia een lastig verhaal. Neem de dalende kijkcijfers van de publieke omroep onder jongeren; en het afgenomen bereik van kranten bij jongeren (totaal 8%).

Jongeren volgen dus wel degelijk nieuws. De vorm en plekken waarop dit gebeurt zijn alleen wel anders dan bij oudere generaties. Jongeren leven bijvoorbeeld steeds meer online – denk aan Facebook en Instagram – en vanuit die (online) bubbel creëren ze hun eigen wereldbeeld. Nieuwsmedia lijken zich dit ook te beseffen en dus zien we online steeds meer interessante initiatieven rondom nieuws ontstaan om jongeren te bereiken. Daarom vonden we het hoog tijd om eens te kijken in hoeverre nieuwsmedia dit ook lukt. En: of nieuwsmedia een vorm bieden waarin ze jongeren ook context verstrekken.

‘Het nieuws’ bestaat voor jongeren niet meer

Anna van Cauwenberge promoveerde in 2015 met een analyse over de nieuwsbehoefte van jongeren. Volgens Van Cauwenberghe is niet de verminderde aandacht van jongeren het probleem. De crux is meer dat ‘traditionele’ nieuwsmedia te weinig inspelen op de behoefte van jongeren. Nieuwsmedia werken bijvoorbeeld te weinig met thema’s die spelen in de jongerenwereld én zijn onvoldoende actief via de (digitale) kanalen waar jongeren voornamelijk hun nieuws vandaan halen.

De opkomst van nieuwsmedia op social media

Dat beeld lijkt twee jaar later flink veranderd. Recent hebben nieuwsmedia als RTL Nieuws en het NOSJournaal kanalen gelanceerd op onder andere Facebook en Instagram. Op deze manier brengen zij nieuws onder de aandacht op plekken waar jonge nieuwslezers zich al bevinden.

Bovendien experimenteert de NOS niet alleen met nieuwe kanalen; via het NOSlab gebruikt NOS ook andere vertelvormen om nieuws te brengen dan via de gebruikelijke ‘uitzending’. Denk aan interactieve documentaires over de effecten van MDMA op je lichaam – of dagelijkse nieuwsitems op Snapchat. Hoewel een nieuwsmedium als NOS met haar 20-seconden Instagram-nieuws op een succesvol eerste jaar kan terugkijken, met een snelle groei in volgers van het Instagramaccount en een flink aantal views, weten nog niet alle nieuwsmedia jongeren goed te betrekken. Zo heeft RTL Nieuws een relatief succesvol account op Instagram (@RTLnieuws); alleen lijkt RTL in de thema’s en manier van vertellen (bewust?) een minder duidelijke keuze te maken (dan NOSkort) tussen jongeren en oudere doelgroepen. Mediatitels als deVolkskrant en Nu.nl zijn op een populair social platform als Instagram überhaupt niet sterk aanwezig.

Bewaren

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.