Rabo Randmeren werkt samen met jongeren: it’s (not?) all about the money!

In een sessie met acht jongeren (16 – 18 jaar) werkten Rabobank medewerkers en medewerkers van YoungWorks aan inspirerende inzichten voor een visie op dienstverlening aan jongeren in de regio Rabobank Randmeren. Het belangrijkste inzicht: de taak van de bank is ervoor zorgen dat jongeren zoveel mogelijk geld (beschikbaar) hebben.

Rabo1

Wat is een bank en wat is belangrijk?

Voorafgaand aan de sessie maakten jongeren een thuisopdracht. Daaruit komt dat jongeren een bank vooral zien als een organisatie die zich met geld bezighoudt. De dienstverlening rondom geld is de kern: pinnen, saldo checken, geld overmaken, sparen. Voor bijna alle jongeren geldt dat hun ouders eigenlijk hun geldzaken regelen; ze krijgen een budget dat ze kunnen besteden en laten de rest regelen door hun ouders. Ze zien hun ouders als deskundigen op het gebied van geld. De bank hoeft hierin geen rol naar de jongeren toe te spelen. Wel kan de bank ouders helpen jongeren voor te bereiden op hun toekomst.

Een bank moet betrouwbaar zijn en jongeren vinden dat hun geld veilig moet zijn. Een hoge rente is ook belangrijk, maar hoe hoog de rente op hun spaarrekening is weten ze eigenlijk niet. En wat betreft de service: een kantoor waar je heen kunt is fijn, met mensen die je kunt spreken. Maar online moet ook alles makkelijk zijn en altijd werken.

Goede service vind ik vanzelfsprekend, daar moet je niet extra voor hoeven te betalen.”

Maar de Rabobank is veel meer! Over betekenis in de gemeenschap

Na een inleiding van de Rabobank tijdens de sessie wordt duidelijk dat de bank meer wil zijn dan alleen de (inwisselbare) dienstverlener: ze willen een rol van betekenis in de gemeenschap. Jongeren zien dit niet meteen in relatie tot de Rabobank. Pas bij hele concrete voorbeelden gaat het leven en vinden ze het goed, maar het is geen factor die meespeelt bij het kiezen van een bank.

“Ik vind het leuk dat ze verenigingen en sport geld geven, maar is het niet een trucje om nieuwe klanten te werven?”

Omgaan met geld?

De rol van de bank als dagelijkse dienstverlener is vanzelfsprekend (pinnen, overmaken, saldo checken). Daarbuiten hoeft de bank niet zoveel te doen: een alert als je salaris is gestort of als je geld bijna op is hebben ze (van de bank) niet nodig. Hulp bij sparen en meedenken bij het online shoppen zouden ze wel willen, maar niet door de bank. De bank mag hun ouders hierin wel adviseren. In ondersteuning rondom de eerste baan zien ze wel mogelijkheden: uitleg over de loonstrook, informatie over minimumloon, maar vooral ook informatie over belastingteruggave.

De kern is dat de bank ervoor moet zorgen dat jongeren zoveel mogelijk geld hebben in de betekenis van het maximale eruit halen. Vanuit die gedachte kunnen er allerlei concepten worden bedacht die aansluiten bij jongeren (service, communicatie, maar ook diensten en producten).

Rabo3

De sociale bank

De bank hoeft niet actief te zijn op Facebook en Twitter. Ze bedoelen hiermee dat de bank dan als afzender (vanuit de rol als financiële dienstverlener) gaat zenden.

Ik zou de FaceBook-page van de Rabobank niet liken, dat staat suf en al mijn vrienden zien dat dan.”

Dat dus niet. Maar de bank als partner in een jongerenplatform is juist een erg goed idee. Aanbiedingen bij lokale ondernemers voor jongeren (zoals Rabobank nu ook voor volwassenen aanbiedt in het magazine Dichtbij) vinden ze aantrekkelijk. En daarnaast ook bijvoorbeeld H&M en Bol.com.

Opleiding en werk

Het inzicht dat de Rabobank als spil in het lokale ondernemersnetwerk fungeert is inspirerend voor jongeren: zo hadden ze er nog nooit naar gekeken. Daar kun je dan weer van alles mee:

  • Stage lopen bij lokale bedrijven (via bemiddeling door de bank).
  • Binnenkijken bij bedrijven als onderdeel van je studie- of beroepskeuze.
  • Netwerken via of binnen de bank voor het vinden van een stage of bijbaan.

 “Een studie/ banenmarkt vanuit de bank lijkt me wel wat. Die hebben een groot netwerk.”

Advies aan de bank

Uiteindelijk is er in twee verschillende groepen een advies aan de bank geformuleerd. Hierin hebben we ze gevraagd na te denken over de nabije toekomst: wat doet de Rabobank binnen drie jaar voor jongeren?

De jongeren adviseren: De 18 jaar startkit

Wat: De bank helpt me zelfstandig te worden (bijvoorbeeld op het moment dat ik het huis uit wil gaan).
Waarom:
Omdat dat moeilijk is, er komt veel op je af. Het past bij de bank daar bij te helpen (service).
Hoe:
Vlak voor je studie krijg je een waardevol en aantrekkelijk pakketje in de post. In dat pakket zitten verschillende dingen:

  • Voorbeelden van uitgaven als je zelfstandig woont (hoe doet iemand anders dat?).
  • Een tool om je eigen begroting/planning te maken en je zo voor te bereiden op zelfstandigheid (online).
  • (Verwijzingen naar) informatie over omgaan met je stufi (wel/niet lenen, hoeveel, wat betekent dat), omgaan met de belastingdienst, etc.
  • Een contactpersoon bij de bank: iemand die als een soort financiële coach helpt bij de eerste maanden dat je zelfstandig woont. De coach is alleen op aanvraag actief: hij/zij moet niet vanzelf gaan opbellen.
  • Kortingsacties die te maken hebben met zelfstandig wonen: korting bij IKEA, Hema, korting op internet, tv abonnement, etc.
  • En een aansprekend cadeau: een koelkastje, een tv, of iets anders handigs voor in je eerste eigen huis.

De jongeren adviseren: mixed generations community

Wat: Een facebookpagina specifiek voor jongeren, waarin jongeren zelf een bepalende rol spelen.
Waarom:
Om beter te kunnen aansluiten bij de interesses van jongeren. Om meer aandacht te kunnen geven aan bestaande Rabo initiatieven zoals BOEG.
Hoe:
Een levendige pagina met jongeren als redacteuren: zij zijn de afzender (mogelijk gemaakt door de Rabobank). Op de pagina vinden ze:

  • Speciale acties/kortingen.
  • Aandacht voor evenementen in de regio (gekoppeld aan kortingen).
  • Stageplekken via het netwerk van de bank.
  • ‘Grijze tekst’ van de Rabobank site vertalen in begrijpelijke taal.

Geld, ouders en lokale betekenis

De bank moet vooral goed werken als bank. Daarnaast kan de bank jongeren helpen zoveel mogelijk geld te hebben en zoveel mogelijk uit je geld te halen. Dit kan bijvoorbeeld door haar lokale netwerk in te zetten voor (bij)banen, maar ook door te verwijzen naar informatie over belastingaangifte en studiefinanciering.

Voor deze groep jongeren zijn de ouders nog heel bepalend in het omgaan met geld. De bank kan ouders hierin ondersteunen, maar hoeft ze niet te vervangen. Financiële zelfstandigheid is iets waar jongeren tegenop zien. In het voorbereiden hierop kan de bank een grote rol spelen, naar de jongeren toe, maar ook zeker naar de ouders toe. Een co-creatie sessie met ouders lijkt dan ook een logisch vervolg op deze bruisende sessie!

“Ik dacht dat het heel saai zou zijn, maar het is erg leuk om mee te mogen denken met de Rabobank!”

En zo is het :)

Meer weten over dit project? Lees hier een eerder blogbericht op YoungWorks Blog.

Reacties

Klik hier om een reactie achter te laten
Delen via social of mail.