Oogzuipen

Dat jongeren experimenteren met seks, alcohol en drugs, weten we al. Na de slimming-hype uit 2008 blijkt er een nieuwe hype te zijn ontstaan op het gebied van alcohol: vodka eyeballing, oftewel zuipen via je oog.

Deze bizarre hype heeft in de Verenigde Staten al heel wat schade veroorzaakt aan menig jongerenoog. Bij vodka eyeballing wordt de alcohol niet via de mond, maar rechtstreeks in het oog gegoten. Het gebied rond de ogen neemt alcohol sneller op, waardoor het sneller in de bloedbaan terechtkomt en waardoor je ook sneller dronken wordt. Op YouTube zijn enkele filmpjes te vinden van jongeren die letterlijk iets te diep in het glaasje kijken.

De hype, ontstaan in de Verenigde Staten, is nog niet in Nederland gesignaleerd, maar artsen waarschuwen alvast voor de gevolgen van oogzuipen. Naast dat het je gezichtsvermogen aanzienlijk aantast, doet het ook enorm veel pijn. Niet alle jongeren zullen massaal beginnen met oogzuipen, maar er zal altijd een klein groepje zijn die dit interessant vindt om eens uit te proberen. Aangezien het een hype is, zal het wel net zo snel weer verdwijnen als het gekomen is. Vodka eyeballing wordt vooral gedaan door serveersters in bars in Las Vegas, maar was ook te zien als stunt in de film ‘Kevin and Perry Go Large’ uit 2000. Daarnaast komt het veel voor op universiteiten. In de Amerikaanse krant Daily Mail vertelt een studente van haar vodka eyeballing-actie, waar ze een aantal jaren later nog steeds last van heeft.

Vooralsnog zijn er geen Nederlandse jongeren die aan deze hype meedoen. Ze vinden het voornamelijk belachelijk dat iemand dit bedenkt.

Een reactie op het forum van FOK!: “Ze bedenken het ene kansloze na het andere. Ik vraag me af welk genie hier weer op is gekomen.”

Ook meiden op het forum van Ellegirl en Girlscene vinden het maar niks. Een opvallend punt is dat de jongeren die reageren op deze fora vodka eyeballing over het algemeen gelijk linken aan slimming.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.