Online TV kijken stijgt

Gemiste programma’s op internet bekijken is een dagelijkse gang van zaken. Jongeren wachten niet meer totdat hun favoriete serie uit Amerika eindelijk op de Nederlandse televisie verschijnt en kijken televisieprogramma’s steeds vaker via internet.

Stichting KijkOnderzoek (SKO) en STIR publiceerden cijfers over het gebruik van websites als Uitzendinggemist.nl en RTLgemist.nl. In een jaar tijd is het bereik onder jongeren tussen de 13 en 34 jaar van NPO- en RTL programma’s op internet met 24% gestegen. Keek 21,6% in 2009 nog programma’s via internet, in 2010 is dat gestegen naar 26,7%.

Ook is het bereik van televisiecontent via internet met 50% gestegen naar 30,4% in de doelgroep 13- tot 19-jarigen. De jongeren kijken het liefst naar genres als fictie, drama’s en kinderprogramma’s. De komst van YouTube heeft daarnaast meer jongeren naar het internet gelokt. Jongeren combineren het gebruik van de televisie met het internet, ze kunnen zo zelf bepalen wanneer ze hun favoriete programma’s willen zien. De televisie hoeft vooralsnog niet bang te zijn om alle jongeren kwijt te raken aan het internet, want uit onderzoek van Qrius blijkt dat de oude vertrouwde televisie nog steeds het populairste medium onder jongeren is.

Later dit jaar publiceert SKO nog een speciaal rapport met feiten en cijfers over het gebruik van internettelevisie.

Jongerenpanel Top-X deed onderzoek naar wat jongeren van de publieke omroep vinden. Bekijk de resultaten hier op YoungWorks Blog.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.