Nieuwe media als hangplek

Zo nu en dan worden er onderzoeken gepubliceerd over jongeren en nieuwe media. De één gaat dieper in op social networking, de ander legt de focus op games. Het rapport ‘Hanging Out, Messing Around and Geeking Out’ bevat ruim 400 pagina’s met resultaten van drie jaar lang onderzoek naar jongeren en nieuwe media.

Dit Amerikaanse onderzoek is uitgevoerd door de University of California, Berkeley, en de University of Southern California en biedt een etnografische invalshoek op het gebruik van nieuwe media door jongeren in hun dagelijks leven. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de manier waarop ze leren, vriendschappen en familiebanden onderhouden en interesses en passies volgen. Het onderzoek is door middel van een scala aan methodes uitgevoerd: observaties, interviews met jongeren, dagboekstudies, contentanalyses van websites, video’s, profielen en fora en gesprekken met ouders en leraren. De jongeren die mee hebben gedaan aan het onderzoek hebben een leeftijd tussen de 7 en 25 jaar, waarbij 86% in de leeftijdsgroep 12 t/m 19 jaar zit.

Kennisnet schetste al eerder een beeld van het gebruik van nieuwe media door jongeren en stelde daarbij vier gebruikersprofielen op. In het Amerikaanse onderzoek worden de resultaten aan de hand van vijf domeinen gepresenteerd: Friendship, Intimacy, Gaming, Families, Creatieve Production en Work. Deze domeinen komen overeen met het onderzoek van Kennisnet, alleen worden ze in een bredere context van veranderingen in media en technologie in sociale structuren en cultuurpatronen geplaatst. De titel kan vertaald worden naar media als hangplek, speelplek en hobbyplek. De resultaten worden ook vanuit deze hoeken bekeken.

Enkele resultaten (uit samenvatting van Publishr):

  • Het dagelijks leven verplaatst zich naar online. Men heeft steeds meer online contact met instanties en personen.
  • Het ‘online leven’ wordt aangevoerd door de doorbraak van sociale netwerken, wat vooral door jongeren gebruikt wordt om hun identiteit te vormen en te communiceren met vrienden.
  • Gamen is een goede manier om te leren, bijvoorbeeld door samen online te spelen (massively multiplayer games) of zelf creatief aan de slag te gaan met game-ontwikkeling. Een belangrijke les hieruit is het vermengen van online en offline, het zogenoemde ‘blending’.
  • Leren gebeurt voornamelijk binnen de eigen (vrienden)groep of het gezin. Wanneer het netwerk een hangplek is, is de status van de deelnemers belangrijk. Kennis speelt een grotere rol wanneer het netwerk een hobbyplek is.
  • Leren op hangplekken is een sociaal proces van trial and error. Bij leren op hobbyplekken bestaat er een grote afkeer van formele kennis.

Het doornemen van het onderzoek is een zware kost, maar biedt wel een uitgebreide kijk op de rol van nieuwe media in het dagelijks leven van jongeren. Via de inhoudsopgave kan gezocht worden op specifieke informatie.

Download: Hanging Out, Messing Around and Geeking Out (PDF)

Reacties

Klik hier om een reactie achter te laten
Delen via social of mail.