Van MTV naar YouTube

Videoclips checken op basis van persoonlijke voorkeur.

Weet je nog? In 1999 kon je met een belletje of sms een videoclip opvragen die dan – vaak pas enkele uren later – verscheen op je beeldscherm. Tegenwoordig is dit niet meer voor te stellen. Muziekzenders, zoals TMF en The Box, zijn van de buis verdwenen en MTV heeft de videoclip vervangen voor eindeloze “Super Sweet 16” marathons. Toch betekent dit niet dat de videoclip is verdwenen uit het leven van jongeren.

Vandaag is het aanbod op het gebied van videoclips zelfs groter en toegankelijker. Waar MTV vroeger het voornaamste medium voor de muziekvideo was, staat VEVO nu bovenaan. Via het YouTube kanaal van dit muziek- en videoplatform worden wereldwijd de meeste videoclips gepubliceerd. Ook het Nederlandse label Spinnin” Records doet het goed: met haar elektronische muziekvideo’s is zij een van de populairste YouTube kanalen wereldwijd. De verplaatsing van tv naar de online wereld maakt het kijken van videoclips op basis van persoonlijke voorkeur toegankelijker. Jongeren kiezen zelf waar, wanneer en welke video’s ze kijken. Ook kunnen zij persoonlijke video-afspeellijsten creëren via XITE, een muziekzender waarbij je video’s kan liken of skippen. Op deze manier ontstaat er een muziekzender speciaal voor jou.

De diversiteit aan videoclips is sinds de verplaatsing van TV naar de online wereld enorm gegroeid. Terwijl videoclips zich voorheen kenmerkte door veel naakt, roem en seks, tonen hedendaagse videoclips meer diepgang en karakter: ze hebben een langere verhaallijn of zetten enkel de artiest en performance in de spotlight. Mooi voorbeeld is het één uur durende visuele album “Lemonade” dat Beyonce afgelopen jaar dropte. Ook Lana Del Rey creëerde een korte film. Binnen “Tropico” brengt zij drie van haar nummers op indrukwekkende wijze tot leven. Enerzijds zien we steeds meer verhalende videoclips, anderzijds is er een opkomst van concepten waarbinnen video’s puur draaien om het produceren van muziek. Zo livestreamt Boiler Room sets van artiesten uit de elektronische muziek scene. In dezelfde richting vinden we Tiny Desk Concerts, waarbinnen artiesten, als Anderson Paak en Chance The Rapper, intieme video performances verzorgen door live op te treden voor een klein publiek in een kantoor-achtige setting.

Even leek de muziekvideo te verdwijnen, maar nieuwe concepten tonen dat er nog altijd behoefte is aan visuele ondersteuning. Waarom? Wij vroegen het ons trendteam:

Teun, 22 jaar: “De kracht van videoclips is het invullen van de beeldgedachtes bij een nummer. Ik vind het zelf tof om de visualisatie van de audio te zien en hierdoor een beeld ingeprent te krijgen die gelinkt staat aan het liedje.”

Noa, 18 jaar: “Ik kijk naar videoclips, omdat het een soort artistieke filmpjes zijn met een goed nummer erbij. Ik vond “Let It Happen” van Tame Impala echt een vette videoclip. Je leeft mee met een verhaal en hierin wegzakken vind ik fijn.”

Lena, 24 jaar: “In veel video’s zit heel veel creativiteit, dat vind ik heel cool. Zoals die nieuwe anime clip van Yung Nelgg. Wat ik trouwens ook heel vet vind zijn die clips van Colors. Via dit platform ontdek ik zoveel goede nieuwe artiesten. Heel simpel, maar mooi vormgegeven.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.