Vrijzinnige vrouwen

Update

Messenger bot, hot or not?

Sinds maart heeft Messenger een nieuwe functie online gezet waarin je met een bot ofwel algoritme kan communiceren. Bedrijven als Domino’s, KLM, nieuwszenders zoals de NOS, politieke partijen zoals GroenLinks en zelfs musea zoals het Anne Frank Huis hebben een Messenger bot in gebruik. Maar wat is een Messenger bot en wat vindt ons trendteam hiervan?

Wat zijn Messenger bots?
Sinds de update kunnen bedrijven bots (algoritmen) inzetten om met hun volgers te communiceren. De gesprekspartner stuurt een instructie en de bot reageert daarop. De antwoorden van het algoritme komen uit een database van vooraf aangegeven antwoorden die doormiddel van instructie gedeeld wordt met de spreker.  De bots zijn vaak zelf lerend. Als er populaire instructies zijn binnen de app zal de bot deze als mogelijke instructies bij een andere gesprekspartners ook aanbieden. Zo wordt het algoritme steeds efficiënter en sluiten antwoorden beter aan bij wat je zoekt.

Waarom Messenger bots?
Messenger bots kunnen contact met de klant een stuk makkelijker maken. Het scheelt in de kosten, het algoritme kan grote groepen tegelijk helpen en je kan diensten en producten via een korte lijn verkopen. Dit doet Domino’s bijvoorbeeld heel goed. Hier is te zien hoe je met enkele commando’s via de app een pizza bestelt:

KLM gebruikt Messenger bijvoorbeeld voor het verspreiden van informatie over je vlucht en tickets. Messenger is opgenomen in het proces van het aanschaffen van tickets. Je hebt tijdens het inchecken tot het boarden een handige ondersteuning.

GroenLinks verkondigde hun programma via Messenger. Door middel van vragen konden ze hun partijprogramma gepersonaliseerd, specifiek op jouw behoeftes, delen. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Het Anne Frank Huis heeft ook sinds kort een Messenger bot om het verhaal van Anne via Messenger te vertellen. Je geeft aan over welk onderwerp je meer wilt horen en gaat dan leren over Anne Frank, de algehele Tweede Wereldoorlog en de rol van Nederland daarin.

Reacties Trendteam
Hoewel bedrijven met veel enthousiasme begonnen zijn, zijn de trendleden nog niet heel erg onder de indruk. Veel fouten in de gesprekken, niet veel vrijheden om andere vragen te stellen en simpelweg de behoefte niet om deze functie te gebruiken. Hier enkele reacties:

Noa: “Ik heb er niet zo veel mee. Als ik iets wil weten over wat er is gebeurd in de wereld kijk ik op nu.nl of zoek ik het op, maar over het algemeen hou ik me sowieso niet zo up-to date met het laatste nieuws en heb ik daar ook niet heel veel behoefte aan”

Drees: “Ik vind hier niet zo heel veel van. Naar mijn idee volg ik al alle dingen die ik wil volgen. Want social media kun je personaliseren. De mensen komen denk ik naar de bron en niet andersom.”

Dat de bots nog niet helemaal soepel werken kwam Jolijn al snel achter:

Jolijn: “O, vandaag gebeurt er niks in de wereld! Dat is wel heel bijzonder! Ik wacht met smart de update van morgen af…”

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.