Marketing in het onderwijs begint bij de behoeften van jongeren

Ieder najaar buitelen de campagnes voor open dagen weer over elkaar heen. En niet alleen op de prikborden van scholen. De dalende leerlingaantallen, veeleisende leerlingen en ouders en de toenemende concurrentie vragen aan scholen om zich bezig te houden met marketing en communicatie: van PO tot VO, van MBO tot het hoger onderwijs. Daarbij wordt nog wel eens vergeten dat de belangrijkste taak van het onderwijs niet is om leerlingenaantallen te halen, maar om te zorgen dat jongeren op de goede plaats terecht komen.

YoungWorks

Het voornaamste probleem bij vervolgopleidingen is dat studenten vaak verkeerd kiezen omdat de buitenkant (de marketing) van opleidingen een ander beeld schept dan de binnenkant. Pas als het schooljaar of collegejaar begint, ontdekken jongeren of ze de goede keuze hebben gemaakt.

Opleidingen die hun verantwoordelijkheid nemen stellen zich altijd de vraag: “Welke jongeren zouden tot hun recht komen op onze school en hoe kan ik die groep bereiken?” Met andere woorden: begin met nadenken bij de groep waar de opleiding eigenlijk voor bedoeld is en zet daar alle eventuele communicatie- en marketinginspanningen op. Wie vanuit de opleiding denkt en als belangrijkste doel heeft om zoveel mogelijk studenten binnen te halen (inside-out-denken), loopt de kans op een enorm hoog uitvalpercentage in het eerste jaar. Gemiddeld ligt dat in Nederlandse vervolgstudies, na het VO of MBO, op 20 tot 35 procent. Daarbij vallen de meeste jongeren uit in de eerste drie maanden van hun opleiding. Hoe realistischer het beeld is dat een opleiding van zichzelf laat zien tijdens de wervingsperiode, des te lager het uitvalpercentage.

Drie vragen voor onderwijsmarketeers

Uitvallers kosten geld en energie. Jongeren raken teleurgesteld in zichzelf en hun toekomstmogelijkheden en scholen moeten veel aandacht besteden aan studenten die uiteindelijk iets heel anders gaan doen. Zonde! Begin elke marketinginspanning daarom met de volgende vragen:

  • Welke studenten of leerlingen wil ik het liefst binnen halen in mijn opleiding en welk profiel jongeren komt echt verder met onze opleiding?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik het gewenste profiel jongeren bereik?
  • Wat hebben mijn potentiële studenten nodig om een goede studiekeuze te maken, waardoor ze niet bij ons op de verkeerde plaats terecht komen? Hoe gaan wij daar iets aan doen?

De uitdaging is om een goede vertaalslag te maken van de snel veranderende ‘buitenwereld’ naar de moeilijk te veranderen ‘binnenwereld’, de cultuur van uw instelling. Uiteindelijk is de beste wervingsstrategie om te zorgen dat studenten, maar ook de docenten ambassadeurs worden van uw school.

Congres over onderwijsmarketing

Op 30 en 31 oktober 2012 vindt in Ouwehands dierenpark Rhenen het congres Marketing & Communicatie in het Onderwijs plaats voor primair en voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo. Dit is het landelijke kennisplatform voor alle marketing- & communicatieprofessionals in de onderwijssector. Huub Nelis, directeur van YoungWorks en co-auteur van ‘Puberbrein binnenstebuiten’, zal hier een presentatie geven over de manier waarop de hersenontwikkeling van jongeren het uitgangspunt kan zijn voor een goede wervingsstrategie.

Meer informatie over dit tweedaagse congres en het complete programma vindt u hier.

Relaties van YoungWorks kunnen gebruik maken van een speciale korting van 20%. Als u hier gebruik van wilt maken, mailt u dan even naar yolanda@youngworks.nl.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.