Your birthday month is..

Update

Het toekomstperspectief van wonen in de grote stad

Onderzoek onder young professionals & vitale ouderen

Iedere woningzoekende weet het: de woningmarkt in Amsterdam verandert in rap tempo. Het aantal éénpersoonshuishoudens stijgt én de prijs van woningen neemt toe. Ook verandert de woningzoekende: een nieuwe generatie young professionals betreedt de woningmarkt én de doelgroep alleenstaande ouderen wordt steeds diverser. Maar, welke behoeften hebben deze doelgroepen als het aankomt op een woning? Samen met vastgoedbelegger Bouwinvest dook Youngworks in de leefwerelden van jong en oud om hier antwoord op te geven.

Opdracht
Bouwinvest wil graag weten hoe zij beter in kan spelen op behoeften van twee sterk verschillende doelgroepen: young professionals en ouderen. Youngworks bracht in kaart hoe deze doelgroepen graag willen wonen in de grote stad. Het eindresultaat is een concreet advies over waar Bouwinvest rekening mee kan en moet houden bij de beoordeling van bouwprojecten gericht op deze groepen.

Aanpak
Om de woonbehoeften van young professionals en vitale ouderen inzichtelijk te maken, organiseerde Youngworks twee co-creatiesessies: een sessie met ouderen (55-75) en één met jongvolwassenen (20-35). Tijdens de sessies gingen Youngworks en Bouwinvest actief in gesprek met jong en oud over vragen als: ‘Wat zijn jullie woonbehoeften?’ ‘Ben je bereid om concessies te maken om in de stad te blijven wonen? Bijvoorbeeld, kleiner wonen of voorzieningen delen?’ Ook verkenden we de impact van trends zoals de opkomst van de deeleconomie, groeiend eco-bewustzijn en Smart Home toepassingen op hun woonwensen.

Opbrengst
Het onderzoek gaf inzicht in de vereisten, behoeften en prioriteiten van de doelgroepen. Op basis van de learnings uit de co-creatie sessies maakte Youngworks de vertaalslag van inzichten naar kansen. Wat betekenen de inzichten nou écht voor het woonaanbod (en de communicatie van dit aanbod) gericht op beide doelgroepen? De uitkomsten helpen Bouwinvest te investeren in bouwprojecten die écht aansluiten op de woonbehoeften van beide doelgroepen. Zodat beide generaties, ook in de toekomst, zo optimaal mogelijk naast elkaar kunnen wonen en leven in de grote stad!

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.