Vrijzinnige vrouwen

Update

BIOSCOOPBEZOEK VAN JONGEREN

Over Bioscoopfanaten, Filmkapers, Socializers en Geduldigen

Wat was de opdracht?
In opdracht van Stichting Filmonderzoek voerden wij begin 2016 kwalitatief onderzoek uit onder jongeren van 16 t/m 29 jaar naar hun bioscoopbeleving. Jongeren vormen een belangrijke doelgroep voor bioscopen vanwege hun hoge bezoekfrequentie. Toch is het bioscooppubliek in de afgelopen 15 jaar sterk verouderd. Centraal in het onderzoek stond daarom de vraag: Hoe kunnen bioscopen blijven aansluiten op de beleving van jongeren?

Dit onderzoek maakte deel uit van een groter onderzoek dat Stichting Filmonderzoek uitvoerde in opdracht van EYE, en in samenwerking met brancheorganisaties NVBF en FDN. Naast kwalitatief onderzoek voerde Stichting Filmonderzoek aanvullend kwantitatief onderzoek uit in samenwerking met onderzoeksinstituut CentERdata.

Hoe hebben we het aangepakt?

Gesprekken met vriendentrio’s

We voerden gesprekken met vriendentrio’s in Amsterdam, Zwolle en Den Bosch. Bioscoopbezoek is een ‘social experience’. De keuze voor een bioscoopbezoek wordt besproken en afgewogen binnen de peergroup. Daarom onderzochten we binnen deze setting hoe jongeren met elkaar over bioscoopbezoek praten, hoe ze elkaar beïnvloeden en welke argumenten ze gebruiken om elkaar te overtuigen om wel/niet naar de film te gaan. Ook lieten we hen meedenken over de bioscoop van de toekomst.

Wat waren de belangrijkste inzichten?
Stichting Filmonderzoek combineerde de inzichten uit ons kwalitatieve onderzoeksrapport met de kwantitatieve data uit het onderzoek van CentERdata. Hieruit komen de volgende inzichten naar voren (bron: Jong Publiek in de bioscoop van Stichting Filmonderzoek)

Jongeren zijn op zoek naar meer beleving
Film kijken is voor jongeren nog altijd een populaire vrijetijdsactiviteit. Films worden door jongeren zowel thuis als in de bioscoop gekeken. De meerderheid van de jongeren wil bepaalde films, de in hun ogen échte must-sees, nog altijd het liefst in de bioscoop zien. Deze films komen volgens hen beter tot hun recht op een groot scherm met goed geluid. Echter, de mogelijkheid om films thuis (gratis) te kunnen kijken, weerhoudt meer dan de helft van de jongeren ervan om de bioscoop (vaker) te bezoeken. Het is van belang dat bioscopen een duidelijke meerwaarde bieden boven thuis films kijken. Jongeren zien bioscoopbezoek weliswaar als een leuk uitje, maar het wordt ook als ‘gewoontjes’ ervaren. Volgens de jongeren kan beleving in de bioscoop op meerdere manieren geoptimaliseerd worden, onder meer op het gebied van beeld en geluid, bioscoopbezoek combineren met andere activiteiten, arrangementen, service, events, food & drinks, inrichting en aankleding.

Filmtheaters niet top of mind
Daarnaast komt naar voren dat jongeren veelal niet bekend zijn met filmtheaters. Filmtheaters zijn niet top of mind. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat een deel van de jongeren wel een interesse heeft in een crossover of arthouse aanbod, bezoeken zij hiervoor geen filmtheaters. Jongeren ervaren een grote drempel om het filmtheater te bezoeken als een uitje met vrienden. Aan de andere kant spreekt de sfeer van filmtheaters hen wel aan. Het is namelijk kleinschaliger, heeft een authentieke uitstraling en er wordt een ‘huiskamergevoel’ ervaren waardoor het gezelliger aanvoelt. Deze sfeer zouden jongeren ook graag willen ervaren in de reguliere bioscopen.

Vier typen bioscoopbezoekers
Onder jongeren zijn vier typen bioscoopbezoekers te onderscheiden, namelijk Bioscoopfanaten, Filmkapers, Socializers en Geduldigen. Bioscoopfanaten zijn film- en bioscoopfan van het eerste uur. Zij zijn regelmatig tot frequent in de bioscoop te vinden. Zij zijn degenen die films vaak aanbevelen aan anderen. De Filmkapers zijn ook filmfan, maar kijken daarentegen incidenteel films in de bioscoop. Zij kijken voornamelijk thuis films. Zij zijn daarnaast degenen die het meest positief zijn over illegaal downloaden en streamen. Hoewel Socializers geen uitgesproken filmfans zijn, zijn zij wel regelmatig in de bioscoop te vinden. Vooral voor Socializers zijn vrienden, familie en kennissen een belangrijke informatiebron om te horen over de nieuwste bioscoopfilms. De grootste groep bestaat uit Geduldigen: voornamelijk incidentele bioscoopbezoekers die de nieuwste films niet direct hoeven te zien. Zij zijn ook degenen die de meeste drempels ervaren om de bioscoop (vaker) te bezoeken.

Meer weten?
Download hier het onderzoeksrapport van Stichting Filmonderzoek waarin de belangrijkste bevindingen uit ons onderzoek zijn verwerkt. Ben je op zoek naar inzicht in de culturele behoeften van jonge doelgroepen? Neem dan contact op met senior researcher Suzanne Dölle via suzanne@youngworks.nl.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.