Studenten leren kiezen

Update

Jongerentrends 2014 – De Nieuwe Status

Zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit zijn de nieuwe statussymbolen onder jongeren. Ze vervangen oude symbolen als geld en macht. Jaarlijks brengt YoungWorks dé jongerentrends in kaart. Eigen onderzoek combineren we met input vanuit ons trendteam, bestaande uit jonge early adopters (14-25 jaar) met verschillende achtergronden, interesses en expertises. Onze trends bieden een interessante kijk op het leven en de mentaliteit van jongeren en inspireert (communicatie, HR en onderwijs) professionals om effectiever voor of met jongeren te werken.

paddie (1 van 1)
In 2014 kenmerkt het doen en laten van jongeren zich door een tweestrijd. Diepgaande ambities en idealen botsen met de oppervlakkige verleidingen in leven van alledag. Want ja, You Only Live Once.. Jongeren van nu zijn positief, ondanks de crisis. Ze zijn ambitieus en geloven sterk in zichzelf. Ze moeten ook wel: niemand anders gaat het voor ze doen. Ouders hebben ze gevoed met zelfvertrouwen: álles kan, als je maar je best doet. Deze zelfmaakbaarheid oefent hoge druk op jongeren uit. Op alle terreinen willen jongeren gelukkig zijn: studie, werk, vriendschap, familie en liefde. Om dichter bij dat geluk te komen, gaan ze op zoek naar zichzelf. Natuurlijk wordt deze zoektocht geshared. Het is namelijk de nieuwe status: met het tonen van je zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit gooi je hoge ogen. Ze vervangen de oude statussymbolen zoals geld en macht. Diepgang is het nieuwe zwart. Maar, de oppervlakkige verleidingen liggen op de loer…

Duik ter inspiratie in onze whitepaper voor meer trendverhalen over de doe-het-zelf-mentaliteit van Generatie Jobless & the slashies, de hang naar zelfbewustzijn in Mindfull-me, de statusverrijking met tarwegrassapjes binnen de Foodlove-mania, kom dansen met Nietzsche en nog veel meer.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.