Jongeren kijken online massaal naar anderen die gamen

Het grootste YouTube-kanaal wereldwijd staat vol met gamevideo's. 5 redenen voor deze populariteit.

Waar andere generaties op televisie massaal naar hun favoriete sportclubs keken, kijken veel jongeren nu online naar video’s van gamers. Populair gamestreamingplatform Twitch.tv trekt bijna 10 miljoen unieke bezoekers per dag, die hier vooral naar eSports-videos kijken waarin ‘s werelds beste gamers de strijd met elkaar aangaan. Ook op YouTube wordt het streamen en kijken van gamevideo’s steeds groter. Het wereldwijd grootste YouTube-kanaal PewDiePie is van origine een gamekanaal en heeft afgelopen maand een volgersaantal van maar liefst 50 miljoen bereikt. Niet alleen diehard gamefanaten, maar zelfs jongeren die nog nooit een gameconsole hebben aangeraakt zijn fanatieke kijkers van gamevideo’s. Waarom is dit fenomeen zo populair?

1. Veel gamevideo’s bevatten een extra entertainmentlaag.
Voor veel jongeren is het kijken naar gamevideo’s een unieke vorm van vermaak. Met name bij Let’s Play video’s, waarbij de gamer je ‘meeneemt’ terwijl hij een spel speelt, draait het vermaak niet slechts om het spel dat de gamer speelt maar in grotere mate om de ‘streamer’ zelf. Vooral op YouTube vertonen gamers die hun video’s streamen veel gelijkenissen met vloggers. Het zijn charismatische persoonlijkheden die door hun commentaar, grappen en video-edits zorgen voor een entertainmentlaag die ontbreekt wanneer jongeren de game zelf spelen. Dit verklaart mede waarom het fenomeen niet alleen een fanatiek game-publiek trekt, maar ook een steeds meer mainstream publiek zijn weg vindt naar de video’s.

YouTube-video van Britse gamer Ali-A

2. Gamevideo’s dragen bij aan communitybuilding.
Reacties op YouTube, interactie van gamers met hun kijkers en chatsessies op Twitch geven jongeren de mogelijkheid te socializen met jongeren over de hele wereld. Hoewel dit ook voor oudere kijkers interessant is, vergroot dit vooral de aantrekkingskracht van het kijken naar games voor jongeren. In geen andere levensfase dan de adolescentie is de focus op leeftijdgenoten en het groepsgevoel belangrijker. Kijken naar en reageren op gamevideo’s is een manier om je te verbinden met een community, waarbinnen een cultuur floreert met een eigen taal en grappen.

3. Online kijken naar anderen die gamen is een efficiënte manier om aan je eigen skills te werken. Doordat de prefrontale cortex in het brein van jongeren nog niet uitontwikkeld is, hebben ze vaak moeite zich ergens langdurig op te focussen. Gamen is echter een van de weinige bezigheden die wel urenlang de aandacht kan vasthouden. In veel games vindt beloning van succes onregelmatig plaats; een beloningsschema dat jongeren juist het sterkst motiveert. Wanneer een game precies op of net boven hun niveau ligt, ervaren veel jongeren bovendien een mentale staat van ‘flow’ waarbij ze volledig in het spel zitten. Maar, als ze er na 20 keer proberen nog steeds niet in slagen dat ene level te openen, leidt dit tot frustratie. Dan is het logisch dat ze liever even een gamevideo (of walktrough) van tien tot twintig minuten kijken om die zware noot te kunnen kraken, dan dat ze nog dagenlang zwoegen om zelf een geschikte strategie te ontdekken. Gamevideo’s zijn voor jonge gamers de manier om nieuwe skills aan te leren en strategieën te ontdekken zonder hier zelf veel moeite voor te hoeven doen.

Instructievideo Black Ops 2 Zombies van populaire gamer TheSyndicateProject

4. Met online gamevideo’s kun je op laagdrempelige wijze een game ‘testen’.

Voor jongeren zijn gamevideo’s dé manier om uit te vinden of een game hen wel of niet aanspreekt. Gamevideo’s tonen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld expertreviews, de eerlijke ervaringen van echte gamers en geven een direct inkijkje in de game. Aan de hand hiervan beslissen jongeren of die ene dure game het wel of niet waard is om voor naar de winkel te rennen.

5. Het kijken naar anderen die gamen roept gevoelens van nostalgie op bij ‘oudere’ jongeren.
Veel kijkers herinneren zich de tijd dat ze vroeger samen met vriendjes in de schoolvakanties urenlang achter de Playstation zaten, of meekeken terwijl klasgenoten mompelend Fallout of Assasins Creed speelden. Online kijken naar mensen die gamen is een soortgelijke ervaring, en roept daarmee sterke gevoelens van nostalgie op voor de wat oudere groep kijkers. Voor hen zit de nostalgie vooral in het herbeleven van momenten. Zoals een kijker het in de online community Quora mooi omschrijft: ‘Ik kijk graag naar gamers met video’s van spellen die ik als kind graag speelde. Hun reacties op nieuwe situaties herinneren me aan dat moment dat ik het spel voor het allereerst speelde, en dat ik nooit meer terugkrijg’.

Sociale community
Als we online game experts moeten geloven is kijken naar anderen die gamen hot en blijft de populariteit ervan alleen maar stijgen. Waar sommige ouders zorgen uiten over hun kinderen die video’s bekijken van vloekende gamers, zien wij de ‘game-kijk-cultuur’ vooral als iets positiefs. De online gamestreamers en kijkers van nu creëren gezamenlijk een open, sociale community rondom een activiteit die eerder vrij geïsoleerd was en werd weggestopt in de ‘nerdhoek’. Een community die jongeren de mogelijkheid geeft om gebaseerd op hun interesses nieuwe contacten aan te gaan en hun game-ervaring op veel verschillende manieren te verdiepen.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.