Instagrammability

Column: Instagram als bepalende factor voor activiteiten?

Onlangs kwam ik een opmerkelijk artikel tegen: “De treurige factor die de vakantiebestemming van millennials bepaalt”. Volgens het artikel, gebaseerd op een Brits onderzoek, kiest mijn generatie vakantiebestemmingen op basis van ‘Instagrammability’. Dat de Instagram-waardigheid van een omgeving daadwerkelijk leidend is in de vakantiekeuze betwijfel ik, maar het roept wel een interessante vraag op: hechten we dan écht zoveel waarde aan Instagram? Ik analyseerde mijn Instagram-feed en raadpleegde het Youngworks trendteam om erachter te komen of ook Nederlandse jongeren keuzes maken op basis van Instagrammability.

Op mijn Instagram-feed stijgt het aantal posts in de zomerperiode in een rap tempo; zonnige activiteiten worden massaal gedeeld. Opvallend is niet alleen dat het aantal foto’s toeneemt, maar ook dat ze steeds meer op elkaar gaan lijken. Hoe langer ik scroll, hoe vaker ik een foto in een zelfde setting tegenkom. Vorig jaar werd mijn Instagram-feed overspoeld met de ballonnenboom op Buiten Westen en de bloemetjesmuur op Amsterdam Open Air. Momenteel lijken vooral de kopjes van George’s Café, de schommel van Hanneke’s Boom en een bezoekje aan het Stedelijk Museum Instagram-waardig. Het is duidelijk: Instagram-foto’s worden vaak gekoppeld aan hotspots, maar betekent dit ook dat activiteiten expliciet ondernomen worden voor geschikte Instagram-kiekjes…? Ik vroeg het mijn medetrendteam-leden:

Merel, 17 jaar: “Ik reis niet speciaal af naar de bekende hotspots van Instagram. Wel kies ik foto’s die ik zelf erg mooi vind om te posten.”

Lena, 24 jaar: “Ik denk wel dat het logisch is dat je eerder foto’s neemt op plekken die je mooi vindt, dus op vakantie of met vrienden maak ik sneller een foto dan als ik thuis aan het studeren ben.”

Teun, 23 jaar: “Ik ga niet bewust naar plekken toe om leuke foto’s te maken. Wel schiet er soms onbewust door m’n achterhoofd dat ik op een bepaalde plek (toffe muziekstudio, mooie plek) even een foto moet maken voor op Instagram.”

Je echt laten leiden door Instagrammability blijkt voor de Trendteamleden niet echt herkenbaar. Toch is een fotogenieke plek zeker een plus:

Kanea, 18 jaar: “Op mooie of leuke locaties maken mijn vriendinnen en ik tijd om foto’s te maken. Als we ergens buiten aan het eten zijn en achter ons staat een boom met kleurrijke bloemetjes dan post ik die op Instagram.”

Ruben, 28 jaar: “Soms denk ik wel: deze Instagram-post heeft me €15 gekost, bijvoorbeeld bij een hippe cocktail of burger. Het kost dan wel geld, maar ik heb er zelf gelukkig ook veel plezier van.”

Bewaren

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.