Van robofoob naar robofiel

Update

Infobesitas

Vergeet de Mexicaanse griep, er heerst een heel andere ‘ziekte’ onder jongeren: infobesitas.

De term infobesitas is afgeleid van obesitas. In onze welvaartsmaatschappij, waarin we veel zitten, weinig bewegen en waar high-energyvoedsel zoals fastfood, frisdrank en snoep in overvloed beschikbaar is, leiden veel mensen aan obesitas, ofwel zwaarlijvigheid. Nu het aanbod van informatie de afgelopen jaren explosief is gestegen, hebben we er een nieuwe ziekte bij: infobesitas. Via internet, mobiele telefoons, televisie, kranten en radio wordt er een gigantische informatie-tsunami op ons afgevuurd. Omdat we alles kunnen opzoeken, hoeven we niets meer uit ons hoofd te weten en kunnen we meer tijd besteden aan het consumeren van “nutteloze” informatie.

Jongeren zoeken deze informatie-overload zelf heel actief op, getuige het aantal accounts op Hyves, Facebook en andere netwerksites, de tijd die ze doorbrengen op internet en sociale netwerken, de hoeveelheid sms-jes die ze sturen, de manier waarop ze naar nieuws zoeken op internet en hoe internet is ingebed in hun dagelijks leven. Zeker met de komst van de smart phones ontstaat hier voor veel jongeren een dwangmatigheid, waarbij ze steeds alles willen volgen.

Trendteamlid Rosa-Maria constateerde onlangs dat ze langzamerhand een informatie-junkie aan het worden is. Via blogs, Twitter en Facebook wil ze aldoor op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt. Steeds maar weer die F5-refresh knop in drukken om te zien of er iemand nog iets nieuws/interessants heeft gepost.

Rosa-Maria: “Is het verveling? Nee, ik heb genoeg te doen. Is het oprechte interesse? Nee, ook niet. Het is de angst om dingen mis te lopen, maar ook vooral een verslaving. Ik vind dit best wel een probleem voor mezelf, mijn werk lijdt er onder.”

Ze was benieuwd of andere jongeren hier ook een issue mee hadden en vroeg reacties op het dubstep-forum, e-mail, msn en No-Life Image.

Beer: “Nu.nl check ik echt te veel, de F5-knop gebruik ik wel inderdaad. Vaak staat dubstep.nl wel ergens open, en nu.nl dus ook…”

Thomas: “Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer Facebook begin te checken, als je eenmaal de hele dag met elkaar in contact KAN staan, dan is die drang er ook opeens.”

Heinze: “Als ik met iets moeilijks aan de slag moet, gaat er vaak eerste een “verloren” uurtje surfen, twitteren en mailen aan vooraf.”

Rik: “Wegvluchten van echt aan het werk gaan. Niet echt iets te doen hebben en uit verveling dan maar weer langs hetzelfde rijtje websites gaan.”

Rosa-Maria: “Het blijkt dus dat ik niet de enige ben met dit probleem. En dat veel jongeren in mijn omgeving daar last van hebben. Al zijn er ook positieve reacties.”

Heinze: ”Voor mezelf vind ik het soms wel lastig, maar tegelijkertijd is het ook een mooie bron als creatieveling om inspiratie op te doen. Maar toch, overheerst de verslaving en afleiding.”

De Amerikaanse publiciste Linda Stone bedacht al in 1998 een officiële term voor dit fenomeen: ‘Continuous Partial Attention’. Het fenomeen dat je continu je aandacht verdeelt tussen verschillende zaken. Volgens Stone is Continuous Partial Attention niet te verwarren met multi-tasking. Bij multi-tasking doen we dingen gelijktijdig (zoals kletsen aan de telefoon en eten) om efficiënter en productiever te zijn. Zo schreef ze op 24 juli 2008 in Business Week: 

“To pay continuous partial attention is to pay partial attention — CONTINUOUSLY. It is motivated by a desire to be a LIVE node on the network. Another way of saying this is that we want to connect and be connected. We want to effectively scan for opportunity and optimize for the best opportunities, activities, and contacts, in any given moment. To be busy, to be connected, is to be alive, to be recognized, and to matter.”

Steeds een LIVE knooppunt willen zijn in het netwerk, in connectie staand met anderen, erkend worden, ertoe doen; mmmm, dit zou wel eens een belangrijke trend kunnen worden onder jongeren. En de toename van smart phones onder jongeren zal infobesitas een enorme vlucht geven, omdat je niet meer afhankelijk bent van een internetverbinding, maar deze aldoor op zak kunt hebben.

Welke gevolgen heeft dit op termijn? De informatiestroom houden we natuurlijk niet tegen. Maar net als bij de overvloed van voeding gaat het erom je te wapenen tegen de verleiding steeds toe te happen. Jongeren zijn extra gevoelig voor korte termijnimpulsen. Hoe lang zal het duren voordat infobesitas, net als game-verslaving of obesitas, als een serieuze ziekte wordt beschouwd, en we jongeren op informatie-dieet gaan zetten en leren af te kicken?

Bijvoorbeeld om te leren bij tijd en wijle even volledig te focussen op één ding, zonder je te laten afleiden door iets anders. Recent onderzoek van de Stanford University liet zien dat studenten die veel media tegelijk gebruiken, meer moeite hebben met zich concenteren dan studenten die dat niet zoveel doen (lees hier meer over op YoungWorks Blog). Dit alles kan leiden tot slechtere prestaties en ook tot stress.

Linda Stone is overigens alweer bezig met het bestuderen van een nieuw fenomeen: email apnea. Veel mensen houden volgens haar hun adem in zodra ze hun mail checken en beantwoorden en verstoren zo hun ademhalingsritme. Wordt vervolgd…

Infobesitas

Ik schrok, ik slurp
kakelende krantenkoppen
ik vermaal en vreet
een melig maaltje mail,
een grateloze filet van feeds

ik kluif en knabbel
door stoffige stukken
en tussendoor
krabbel, telefoon, sms

gekakel bij de koffieautomaat
geprakte praatjes
een gerecht van geruchten

nog meer zouteloos gezanik
in reutelende rapporten
ik resumeer, en meer

even snoepen, echt maar even
de tube you, die raakt nooit leeg

onderweg
ratelt de radio
reportages, meningen,
files en weer

ik zak in de bank
zap van sacha naar matthijs
van talkshow naar TED

tot ik
met een oortje naar het oog
– Gute Nacht Freunde –
wegdoezel onder een
deken van dolende woorden

Eind februari verscheen Infobesitas weer in de media, onder meer in Trouw, Het Parool, het Haarlems Dagblad, de Gooi en Eemlander en de Stentor. Maar er werd ook druk getwitterd over infobesitas. Op de hoogte blijven? Klik hier!

Infobesitas staat in de top 10 trends voor 2010 van YoungWorks.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.