Hudson’s Bay

Een toekomstig millennial warenhuis?

Hudson’s Bay, hét warenhuis van de toekomst, opent binnenkort haar deuren in Nederland, in maar liefst tien voormalige V&D-panden. Interessant is om te zien hoe dit bedrijf de jongerendoelgroep aan zich probeert te binden.

 “JOIN THE BIGGEST STARTUP – JOIN THE HEARTBEAT.” Zo staat op de muren en de website van deze multinational geschreven. Van een ‘start-up’ is eigenlijk geen sprake – het bedrijf bestaat immers al sinds 1670 – maar door in hun campagne vanuit deze term te communiceren neemt Hudson’s Bay een interessante positie aan. De retailketen probeert specifiek jonge medewerkers aan zich te binden. Sprekend zijn dan ook de jongeren die Hudson’s Bay heeft ingezet in de campagne: geen beroemde modellen, maar jonge (online) influencers die over méér beschikken dan perfecte looks. Zo shinen Tim Hofman, rapper Akwasi en vele Nederlandse Instagram-sterren in de wervingscampagne van dit bedrijf. Zij zijn allemaal bekend door het uitvoeren van hun passie en eigenzinnige (leef-)stijl. Daarmee vormen deze jongeren een exacte weerspiegeling van het type personeel dat Hudson’s Bay graag op haar werkvloer verwelkomt. Naar eigen zeggen zijn zij op zoek naar: ‘Millennial minded mensen met een eigen mentaliteit, een eigen ik, en passie’.

De vacatures, die vooral verspreid worden door de (online) influencers, liegen er niet om. Ze zoeken geen verkoopmedewerkers, maar ‘sales specialisten’. En voor een bijbaantje op de winkelvloer van Hudson’s Bay wordt meer gevraag dan de nodige verkoop-skills. Je zorgt voor een fantastische sfeer, bent deskundig, adviseert op een authentieke manier, weet de gast te verrassen en zorgt voor een memorabele ervaring. Om te solliciteren is zelfverzekerdheid duidelijk een vereiste. Na het invullen van het sollicitatieformulier ben je er nog niet. Je social media-kanalen worden gecheckt en voldoet ook dit aan het plaatje, dan volgt de verdere sollicitatieprocedure: een on demand video interview en een telefoongesprek waarbij recruiters kijken of jij daadwerkelijk geschikt bent.

Doordat Hudson’s Bay zichzelf profileert als een start-up probeert zij in te spelen op de groeiende populariteit van ondernemerschap onder Nederlandse jongeren. Werken binnen een start-up is hot. Toch is het de vraag in hoeverre de doelgroep meegaat in het door Hudson’s Bay gecreëerde imago. Reacties op social media laten zien dat enkele potentiële werknemers keihard door de campagne heen prikken. Zo staan onder de wervingsfoto van Tim Hofman comments als “yung influencer”, “sponsortjjj” en “canadeze department store”. Ook de wervingsvlog van influencer en vlogger Teske wordt bekritiseerd. “Persoonlijk vind ik video’s maken maar niets, omdat ik dan het gevoel heb dat ik tegen niemand praat”, comment een van haar volgers.

Uit deze reacties blijkt dat de jongerendoelgroep bekend is met hedendaagse marketingtrucjes, zoals het inzetten van (online) influencers en populair taalgebruik. Ook wordt de – nu al – onpersoonlijke werkwijze van Hudson’s Bay ontrafeld door in de sollicitatieprocedure gebruik te maken van on demand video’s. Een echte start-up draait juist om interactie en persoonlijke betrokkenheid; hier schijnt dan ook de behoefte van de doelgroep te liggen.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.