Het Zeeman reclameshirt

Na de succesvolle gele boxer, gebreide mutsen en exclusieve modeshow FRANK  op de Amsterdam Fashionweek heeft Zeeman weer iets nieuws bedacht om de aandacht te trekken: een gratis reclameshirt. De nieuwe marketingstunt van de Zeeman is typerend voor het nieuwe beleid van de textielfabrikant en hangt samen samen met de lancering van hun permanente webwinkel: vanaf nu verkoopt Zeeman structureel online.

In 2010 gooide de Zeeman hoge ogen met haar fleurige gele boxer, waarmee ze een knipoog gaf naar alle dure boxers die heel puberend Nederland droeg. En Zeeman ging door. Ze speelde in op de Do It Yourself-trend met de Muts have, waarbij ze aanzette tot het breien van eigen mutsen en sjaals en als klapper lanceerde ze in 2010 haar nieuwste lijn op de Amsterdam Fashionweek in samenwerking met Bas Kosters, de Lady Gaga onder de modeontwerpers. Boodschap: er goed uitzien hoeft niet duur te zijn.

Ook nu brengt Zeeman een fashion item op de markt, ditmaal ter introductie van hun permanente webwinkel. Het gaat hier om een ‘limited edition Zeeman-reclameshirt’, gratis te bestellen is op de website van Zeeman zelf. Nou ja gratis, je betaalt alleen de verzendkosten (4,95 Euro). Daarnaast dropt Zeeman een aantal shirts op 650 A-locaties in Nederland, denk bijvoorbeeld aan PC-Hooftstraat, gratis af te halen voor de gelukkige Repudo-speurneus (Repudo is een app waarmee je overal ter wereld een tekst, audiobericht, video of foto kunt neerleggen). Overigens ging Wehkamp Zeeman hierin voor: afgelopen herfst deelde zij al digitale kado’s uit via deze dienst.

Afgelopen zaterdag werden de nieuwe shirtjes vol trots gedragen door alle aanwezigen op de Zeemanboot die meevoer in de Gay Pride. Opnieuw een statement van Zeeman. Hoe reageert de rest van Nederland op deze T-shirtactie en zien jongeren zichzelf dit shirt al dragen? We vroegen enkele early adopters om hun reactie:

Boyd (17 jaar): “Ik denk dat de doorsnee jongere er niet zo in geïnteresseerd is. Alleen voor de app en iPhone nerds is het leuk denk ik door het Repudo effect. Het is eigenlijk hagelslag met funnies. Je neemt iets omdat er wat leuks aan toegevoegd is. Als ze ‘gewoon’ uitgedeeld werden, werd er waarschijnlijk minder op gereageerd. Ik vind het wel geestig, maar zou het shirt niet dragen. Nou ja, als pyjama misschien.”

Jolijn (21 jaar): “Omdat het vrij exclusief gratis te verkrijgen is en Zeeman gebruik maakt van Repudo -als een van de eerste kledingmerken- denk ik dat het wel aan kan slaan. Gratis is altijd leuk, extra leuk als je er zelf een beetje moeite voor moet doen zodat het voelt alsof je het hebt ‘gewonnen’ en iets winnen is altijd leuk. Het is ook geen typisch zeeman logo, het had net zo goed in de H&M kunnen hangen. Door alle strakke acties van Zeeman (fashion week, boxers etc), heeft het naar mijn idee in de marketingwereld juist een betere naam gekregen, maar de winkels, personeel, site en originele logo blijven naar mijn idee een stukje achter lopen ten opzichte van de marketing. Dit zouden ze, vind ik, een nieuwe uitstraling/boost mogen geven.”

Jeron (22 jaar): “Zelf ben ik niet zo van de “grappige t-shirts”, maar in mijn omgeving zie ik dat jongeren hier wel warm van worden. Persoonlijk vind ik dat de Zeeman teveel aandacht aan het design van het shirt heeft besteed. Een shirt zonder v-hals en met het klassieke logo was denk ik een betere zet geweest en daar was ik zelf ook enthousiaster van geworden.”

Anne (22 jaar): “Leuk dat juist Zeeman als één van de eerste modebedrijven gebruik maakt van Repudo. Vooral omdat ze niet echt een innoverend imago hebben (wel in de wording zijn met hun marketingacties). Ik vraag me wel af of jongeren de moeite zullen nemen voor de Repudo actie voor een gratis t-shirt. Misschien net iets te veel moeite voor een shirt dat uiteindelijk voor een lage prijs verkrijgbaar zal zijn via de webshop. Persoonlijk zou ik niet voor het shirt gaan, omdat het design voor mij iets te basic is. Maar ik heb bijvoorbeeld wel wat dingen van de Bas Kosters collectie gekocht. Ben het ook met Jolijn eens dat de winkel in tegenstelling tot de marketing acties achter loopt. Het zouden zo twee verschillende winkels kunnen zijn.”

Ruben (24 jaar): “Ik vond de keer met de gratis gele boxers origineler, ook omdat dat meer een statement is tegen al de grote merken. Een geel shirt is maar gewoon een geel shirt.”

Freek (15 jaar): “Ik vind het eigenlijk niks, een typisch geval van een leuk concept bedacht door een innovatief marketingteam. Dat is gebruik maken van Repudo is leuk maar de boxer-actie sloeg aan omdat iedereen er een kon krijgen. Nu moet je veel meer doen om er een te krijgen en daar zou ik zelf te lui voor zijn. Als ze nou auto’s weggaven dan zie ik er wel mensen voor door het land rennen maar shirts just don’t do it.”

Tot zover, we gaan het zien!

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.