Vrijzinnige vrouwen

Update

#GIRLBOSS

Een generatie ambitieuze meisjes onderweg naar de top.

“A #GIRLBOSS is in charge of her own life. She gets what she wants because she works for it.” De hashtag #girlboss is een wereldwijd begrip en enorm populair, zo ook onder Nederlandse meisjes. Het krachtige woord motiveert meisjes om hun super power in te zetten en carrière te maken.

In 2014 riep de Amerikaanse Sophie Amoruso de hashtag in het leven. Zij schreef de bestseller #GIRLBOSS, waarin ze haar weg naar succes als twintiger omschrijft. Het boek werd verfilmd en met de Netflix serie #GIRLBOSS was de enorme movement geboren. En die movement heeft Nederland ook bereikt.

Als girlboss timmer je aan de weg naar succes door hard te werken en jezelf te onderscheiden van de rest. Vanuit een specifieke passie starten girlbosses een eigen onderneming of werken zij freelance voor verschillende opdrachtgevers. Zo is Nathifa (23 jaar) eigenaresse van de populaire Amsterdamse winkel MY-OH-MY en richtte Marit Simons op 18-jarige leeftijd Code Model Management op, een bedrijf waarmee ze modellen vertegenwoordigt op internationaal niveau.

Girlbosses weten zichzelf op de kaart te zetten door activiteiten en resultaten te delen op social media. Door het gebruik van de hashtag genereren girlbosses bekendheid én breiden zij hun netwerk uit. Online is dan ook de plek waar girlbosses elkaar ontmoeten om offline tot een ‘collab’ over te gaan, om vervolgens samen nog meer succes te boeken. Opvallend is dat meisjes hun identiteit ontlenen aan het begrip: op Instagrambio’s omschrijven zij zichzelf als ware girlbosses. Vanuit dit label tonen zij de buitenwereld dat ze jong en ambitieus zijn, hard werken en het onderste uit de kan halen. Dit gedachtegoed sluit naadloos aan bij het hedendaagse streven naar status, waarbinnen werk of studiegerelateerde successen steeds meer lijken te zeggen over jou als persoon.

Girlbosses, ze zijn ondernemend en nemen het hef in eigen handen. Het begrip linkt daarom zowel aan ons trendverhaal over feminisme als het groeiende ondernemerschap onder jongeren. Vanuit een ondernemende houding boeken girlbosses succes en door het begrip continu in te zetten wordt de powervolle movement steeds groter. Bijzonder is om te zien dat girlbosses geen concurrentie kennen, maar elkaar inspireren en motiveren. Zo organiseert de Hogeschool Rotterdam in samenwerking met de Bibliotheek Rotterdam “girlbossavonden”. Hier vertellen girlbosses, zoals beautyblogger Cynthia Schultz, over hun weg naar de top. Ook vlogger Yara Michels weet haar volgers te inspireren door een girlboss Q&A te houden op haar YouTube-kanaal. Door tips te geven en in gesprek te gaan met andere girlbosses moedigt zij meisjes aan om hun dromen te verwezenlijken.

De van oorsprong Amerikaanse girlboss movement laat zien dat meisjes – wereldwijd – de top kunnen bereiken. Dit realiseren zij door elkaar te motiveren en inspireren. Competitief gedrag lijkt een absolute no go, juist de bereidheid om collabs aan te gaan en kennis over te brengen op toekomstige girlbosses maakt deze movement zo sterk. 

Bewaren

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.