Studenten leren kiezen

Update

Genderneutraal = ME

Om mij heen zie ik dat de grens tussen het mannelijke en vrouwelijke geslacht vervaagt. Steeds meer jongeren hebben een voorkeur voor sekseneutrale en unisex producten en ervaringen. Vooral op het gebied van mode zie je deze ‘shift’, waarin je eigen smaak telt, onafhankelijk van sekse.

Schermafbeelding_2015-03-30_om_17_00_00

Zo liep ik laatst tegen het merk NHTK (nobody has to know) aan, een nieuw modemerk uit Amsterdam. Hun doel is de tradtionele kijk op leeftijd, maat en geslacht te veranderen. Hun hele collectie is genderneutraal en bestaat uit kleding die zowel door meiden als door jongens is te dragen. De begrippen ‘his & hers’ vallen hiermee weg. Het gaat er bij het merk NHTK om dat men kijkt naar het kledingstuk an sich en hoe dat past bij jouw indentiteit.

Daarnaast is er sinds vorige week in Eindhoven Pand 45, een genderneutraal toilet geopend. Pand 45 is het café van COC Eindhoven. Het COC is een Nederlandse belangenorganisatie die zich inzet voor de belangen van de LHBT-community (Lesbi, Homo, Bi en Transgender). Vorig jaar organiseerde het COC een WC-actie voor genderneutrale toiletten, waarbij jongeren op hun middelbare school actie voerden voor genderneutrale wc’s. Studenten van ieder geslacht, of je nou jongen, meisje of ergens er tussenin bent, iedereen is er welkom en kan zich er veilig voelen.

f-300x225@2x

Met de toenemende individualisering wordt eigenwaarde steeds belangrijker. Onder jongeren draait gender steeds minder om de opgelegde gendernormen over hoe mannen en vrouwen zich kleden en gedragen. Gender draait steeds meer om de persoonlijke ervaring: wie ben ik en wie wil ik zijn? In deze zoektocht willen veel mensen niet worden begrensd. Vandaar de behoefte aan neutraliteit.

Recent onderzoek door het Amerikaanse bureau Cassandra (zie hier) concludeert dat jonge mannen en vrouwen (<30 jaar) hun sekse steeds minder als bepalende factor beschouwen voor hun identiteit. Ze interpreteren en vertalen sekse naar hun eigen persoonlijkheid, door bending, blending en flipping, en creëren daarmee een identiteit op basis van hun eigen behoeften. En dat laatste sluit natuurlijk goed aan bij de wil van jongeren om alles uit het leven en uit zichzelf te halen, vanuit de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn en te doen wat je wil en kan.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.