Millennials voelen zich nog altijd verantwoordelijk voor hun eigen (on)geluk

Update

Gay goes mainstream?

Als voorloper op het gebied van mode en stijl heeft de metroseksueel de rol van de homoseksueel overgenomen. Waar steeds meer mannen interesse gaan vertonen voor mode en uiterlijke verzorging, is de rol van de homoseksueel verschoven. De homo is niet meer automatisch de ideale gesprekspartner of de winkelbuddy met smaak. Gaan homo’s zich weer meer onderscheiden en afzetten op bijvoorbeeld hun eigen tv-kanaal, of worden homo’s even ‘gewoon’ als de metro’s?

Waar kunnen homo’s zich nu nog in onderscheiden? Guus Beumer, publicist, directeur van het NAi Maastricht en kunstcentrum Marres, zegt in de Volkskrant van 25 juni 2007 dat hij niet weet niet of hij zo blij moet zijn met de vagere seksrollen: “Homo’s hebben juist duidelijk omschreven ideeën van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Een nicht zal eerder proberen het clichébeeld van een man of een vrouw te versterken. De heavy metal groep Judas Priest is rauw en macho bij uitstek. De leadzanger is een nicht. Juist hij was verantwoordelijk voor het ideaalbeeld van die übermannelijke metalman.”

“Homo’s hebben natuurlijk verschillende identiteiten. Heb je het over de 19de-eeuwse dandy of over de rooie flikker? Hoe dan ook, ooit was de homoseksuele identiteit een product van verzet, een tegencultuur. Anno 2007 is een homoseksuele identiteit, net als een heteroseksuele, een product dat simpelweg aangemeten kan worden. De homo speelt geen bijzondere rol meer als voorloper of als stijlicoon. De recente toename van fysieke agressie jegens homo’s doet daar niets aan af. De homo is zo tam als een huisdier geworden.”

Muziek

In de muziek zien we recent een revival van gay-muziek. Er zijn meerdere bands die kokketeren met hun holebi achtergrond: de Scissor Sisters natuurlijk, maar ook het lesbische bootyrapduo Bunny Rabbit uit New York, de rockband Lesbians on Ecstasy of de uit de gay scene afkomstige band The Gossip, met nieuw stijlicoon Beth Ditto als leadzangeres. The Gossip is al een tijdje populair in de gay-scène. Beth Ditto stond in juni 2007 naakt op de cover van muziekblad NME.

In de media

In Duitsland start in het najaar van 2007 een tv-kanaal voor homo’s, genaamd Timm. Zender Timm gaat richten op de circa 4 miljoen homo’s in Duitsland en brengt speelfilms, komedies, series, nieuws, documentaires en talkshows. Zou Nederland volgen met een tv-kanaal, of blijft het hier kleinschaliger en digitaal.

Overigens zeggen in het Volkskrant-artikel van 25 juni 2007 dat homo’s het vooral aan zichzelf te danken hebben dat hun beeld zo is vervaagd.

Tv-presentator Cornald Maas: “Homo’s op televisie laten zich vooral als karikatuur gebruiken. Kijk maar naar Gerard Joling en Gordon. Waar zijn de wellevende, erudiete homo’s als Hans van Manen gebleven, die niet steeds met hun homoseksualiteit te koop liepen? Ooit functioneerden homo’s als een boegbeeld van culturele ontwikkeling. Maar nu houden ze zich gedeisd, ze blijven op de achtergrond.”

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.