SCREENSHOT JE DAG #15: Marnix, 16 JAAR

Update

E-sports

Een groeiende jongeren industrie

Onlangs schreef Youngworks een artikel over jongeren die online massaal kijken naar andere gamers. Dit gebeurt niet alleen online, maar ook (deels) offline via E-sports. E-sports staat voor Electronic Sports, een naam voor het spelen van computerspellen in competitievorm. De E-sports worden gespeeld op fysieke plekken zoals voetbalstadions en bioscopen. Gamefanaten kunnen de games hier live volgen, ook worden E-sportwedstrijden regelmatig uitgezonden op Fox Sports. Bekende games in de E-sportwereld zijn: Call of Duty, FIFA, League of Legends en Halo 5.

E-sports zijn overkomen waaien uit Azië, groot geworden in Amerika en worden nu steeds populairder onder Europese jongeren. Grote organisaties en instellingen koppelen zich nu dan ook aan deze opkomende industrie. Zo organiseert YoungCapital E-sportcompetities. Tijdens zo’n “YoungCapital Dutch College League” strijden studenten voor een plekje in de Grand Finals. Ook Nederlandse voetbalclubs zien potentie in de groeiende populariteit van E-sports: Ajax contracteerde FIFA-Kampioen Koen Wijland (23 jaar) om de betrokkenheid van jonge Ajaxsupporters te vergroten. Veel clubs volgden en 6 februari zal de eerste E-divisie plaatsvinden. De E-sporters van 18 eredivisie clubs zullen hier virtueel om een kampioenschap strijden in de FIFA-game.

Er gaat een miljoenenindustrie schuil achter E-sports en sommige Nederlandse jongeren weten (of proberen) hier zelf ook een graantje van mee te pikken. In Delft en Nijmegen zijn er studentenverenigingen die zich volop focussen op E-sports. Deze studenten verkiezen games boven bier in de hoop zich te kwalificeren voor kampioenschappen. Leuke bijkomstigheid is het enorm prijzengeld dat te winnen valt: de winnaar van het WK FIFA 2016 verdiende zo’n 20 000 dollar. Niet alleen de gamers verdienen geld in deze industrie, maar ook enkele creatieve toeschouwers. Zo maakt student Chris Maas (19 jaar) bijvoorbeeld compilaties van het populaire spel League of Legends. Via zijn YouTube kanaal “Dutchmas” worden de fragmenten uit E-sports vervolgens op humoristische wijze gepubliceerd. Sommige jongeren zien E-sports als een carrièrekans en een verdienmodel, maar voor de meeste gamers blijft het pure entertainment.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als meer dan 6.000 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.