DIO: Doing It Ourselves

Van DIY (Doing it Yourself) heb je vast eerder gehoord. Daarbij staat centraal dat je zelf aan de slag gaat en in je eentje iets maakt. Maar alleen is maar alleen. Het is toch veel leuker om samen iets nieuws te maken? Maak kennis met DIO (Doing it Ourselves).

Één van de grootste trends van de laatste jaren was customizen en hobbyklussen: Do It Yourself (DIY). Jongeren konden op Nike ID hun eigen schoenkleuren kiezen en via blogs wisselden oudere jongeren hun aangepaste IKEA ontwerpen, zogenaamde IKEA-hacks, uit. Bestaande producten worden aangepast aan eigen wensen en behoeften. Nu gaat het nog een stap verder en maken jongeren gezamenlijk ‘iets’.

Wat is DIO?

Dit samen iets maken heet Doing It Ourselves (DIO) en gaat een stap verder dan het customizen. In plaats vanuit een vaste set kleuren je eigen schoen samenstellen, of in je eentje iets nieuws creëren, begin je samen met andere gebruikers vanuit een nulpunt, een blanco canvas, met het maken van jullie creatie. Bedrijven faciliteren het platform waarop je dit doet en delen hun expertise, jij en je vrienden zorgen voor de creatieve invulling. Klinkt dit nog een beetje vaag? We geven we enkele voorbeelden.

Little Big Planet

In deze game van Sony draait het om het zelf maken van game-levels die je vervolgens samen met anderen online kunt spelen en aanpassen. Voor het maken van de levels krijg je een aantal standaard tools aangereikt, maar het spel biedt de gamer heel veel vrijheid. De vorm van planten, platforms en alle items in het spel kan de gebruiker zelf bepalen. De materiaalsoort kan ook aangepast worden. Belangrijk, want de game-karakters reageren heel anders op rubber dan op metaal. je Eigen foto’s en afbeeldingen kun je in het spel laden. Het gamekarakter draagt dus een masker met een foto van jouw gezicht. ‘Amano’ reageert op Little Big Planet op het forum van ML75“Heb ‘em vanmiddag gehaald, vind het echt goed…eindelijk weer eens wat nieuws en het is gewoon erg leuk om samen te doen.” Bekijk hier een Youtube-filmpje waarin een jongen uitlegt hoe hij Little Big Planet speelt.

Lego Universe

Lego speelt ook in op de DIO-trend met de virtuele wereld Lego Universe. Lego Universe is nog in ontwikkeling en dus nog niet te spelen. Bedoeling van het spel is dat je samen met je vrienden een virtuele wereld bouwt met virtuele Lego-blokjes. Lego levert het gereedschap en de bouwmiddelen, jongeren en hun vrienden zorgen voor de creatieve invulling. Op het Lego messageboard wordt al druk gediscussieerd door jongeren over wat ze straks gaan doen in Lego Universe. Lego-fan Parker stelt zich het zo voor: 

“I would probably walk around with my buddies, talk to them, play at the paintball stadium with Chet24, play games, and apoligize to Daneee9-10. Wait, Is there gonna be live chat? I really want an answer. thanksSmile.”

Wiki-biografie

Wikibios is geïnspireerd op het principe van Wikipedia: samen schrijven. Met Wikibios kun je samen met vrienden en familie jouw biografie schrijven. Wikibios geeft je een checklist met vragen en een duidelijke handleiding dus gebruikers kunnen meteen aan de slag. Een webdienst zoals MagCloud geeft vervolgens alle ruimte en vrijheid om de biografie op te maken als glossy magazine en af te drukken.

Crowdsourcing

Hoe verhoudt DIO zich tegenover crowdsourcing? Bij crowdsourcing maakt een organisatie vooral gebruik van een groep onbekende individuen, mensen die niet op voorhand geselecteerd zijn en die helpen bij het vormen van beleid, ontwikkelen van innovaties of bij het uitvoeren van onderzoek. Dit model wordt vooral toegepast in de software-industrie. De populaire webbrowser FireFox is op deze manier ontstaan. Maar denk hierbij ook aan het bepalen van de kleur of interieur van een nieuwe auto zoals Fiat deed met de nieuwe 500. In jongerenmarketing wordt deze manier van productontwikkeling nog weinig toegepast. Zonde! Het verschil met crowdsourcing is dat bij DIO het uiteindelijke doel is om iets samen te maken voor je plezier, niet om een bedrijf extra input te geven voor een innovatie of strategie.

Tussen massaproductie en knutselen

Tussen massaproductie, customizen en zelf iets in elkaar knutselen zit een hele grote wereld. Jongeren vinden het leuk om samen met leeftijdsgenoten iets te doen. Dit hoort nu eenmaal bij hun levensfase. Voorlopig zien we DIO vooral online terug in een speelse omgeving. Maar we denken dat dit principe ook prima ingezet kan worden door organisaties die jongeren willen bereiken en betrekken. In de toekomst maken jongeren producten en diensten samen met hun vrienden.

Delen via social of mail.
Close

BLIJF OP DE HOOGTE

Ontvang net als 5.700 anderen maandelijks jongerentrends, inspiratie en nieuw werk in je mailbox.